Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Subject "Ungdomsskolen"
Now showing items 1-9 of 9
-
Elevers mestringsforventning i matematikk med fokus på algebra: En studie av sammenhengen mellom måloppnåelse og mestringsforventning
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Formålet med dette masterprosjektet har vært å studere elevers mestringsforventning i matematikk. Prosjektets overordnede problemstilling er: "Hvordan oppfatter og vektlegger elever på åttende trinn informasjon som er ... -
En kvalitativ undersøkelse av jenters selvoppfatning i kjønnsdelt og kjønnsblandet kroppsøving på ungdomsskolen
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Dette forskningsprosjektet har sett på jenters selvoppfatning i kjønnsdelt og kjønnsblandet kroppsøving på ungdomsskolen. Hensikten med studien har vært å belyse hvorvidt kjønnsdelt versus kjønnsblandet kroppsøving som ... -
En oppgave om elever ved ungdomsskolen og arbeidsutplassering i bedrift
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Problemstillingen som er valgt i denne oppgaven er: «”Hvordan legge til rette for opplæring og gjennomføring av arbeidsutplassering i bedrifter? Underproblemstillinger jeg har valgt å fokusere på er: Hva er arbeidslivets ... -
«Hvorfor er det ikke mulig for en som vil bli mekaniker å lære mer om dette allerede på ungdomsskolen?»
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg undersøkt hvilket handlingsrom som finnes i LK20 for å lage en relevant og yrkesrettet naturfagundervisning på ungdomsskolen. For å undersøke dette handlingsrommet har jeg utført en læreplananalyse. ... -
Jenter skal jo ikke se ut som en Barbie: En kvalitativ studie om kropp, kroppsideal og kroppspress blant jenter i 9. klasse
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Temaet i masteroppgaven er kropp, kroppsidealer og kroppspress blant jenter i 9.klasse. Studien har en vitenskapelig forankring i fenomenologi, med utgangspunkt i elevens livsverden. Studien har en kvalitativ tilnærmingsmetode, ... -
Læring eller tilegning? Tre norsklæreres tilnærming til litteraturundervisningen
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne oppgaven er basert på nyere norsk skoleforskning som har undersøkt årsakene til de økende forskjellene mellom elever i skolen. Denne forskningen har hatt et diskursivt perspektiv på læring. Funnene fra forskningen ... -
Muntlige kompetanser i norsklærerverk for ungdomstrinnet: En kvalitativ og kvantitativ lærebokanalyse
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Masteroppgaven ser på hvordan muntlige kompetanser blir framstilt i lærebøker for norskfaget på ungdomstrinnet. Læreverkene denne masteroppgaven undersøker er Nye Kontekst fra Gyldendal og Fabel fra Aschehoug, da disse ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling i norsk skole - En todelt kvantitativ undersøkelse om ungdomsskoleelever og deres naturfaglærere
(Master thesis, 2015)Temaet for denne oppgaven er utdanning for bærekraftig utvikling i ungdomsskolen, hvordan dette undervises, og hva slags holdninger ungdommer har til klima- og miljøutfordringer etter at FNs utdanningstiår for bærekraftig ... -
Vi spiller blues: Et designbasert studie om utvikling og testing av en digital læringsressurs
(MAIKT-MASTER;2019, Master thesis, 2019)Samspill i musikkundervisning og bruk av IKT i undervisningen er to områder som prioriteres vekk av musikklærere i norsk grunnskole (Sætre, Neby, & Ophus, 2016). Samtidig er begge disse målområdene forankret i K-06 og i ...