En kvalitativ undersøkelse av jenters selvoppfatning i kjønnsdelt og kjønnsblandet kroppsøving på ungdomsskolen
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8725Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette forskningsprosjektet har sett på jenters selvoppfatning i kjønnsdelt og kjønnsblandet kroppsøving på
ungdomsskolen. Hensikten med studien har vært å belyse hvorvidt kjønnsdelt versus kjønnsblandet
kroppsøving som organiseringsform har en eventuell annen påvirkning av jentenes selvoppfatning. Dette
er belyst gjennom følgende problemstilling: ”Hvordan påvirker kjønnsdelt kroppsøving selvoppfatningen til
jenter i ungomdsskolen?”. Studien er en kvalitativ forskningsstudie med en fenomenologisk- hermeneutisk
tilnærming. Det er benyttet observasjon av kjønnsblandet og kjønnsdelt undervisning i tre forskjellige
ungdomsklasser på tre ulike trinn over en seksukers periode, samt elevintervjuer med jenter, som metode
for innsamling av data. Funnene viste at det foreligger flere forhold som påvirker selvoppfatningen til
jentene positivt når faget var kjønnsdelt. De opplevde mer selvbestemmelse, mestring, anerkjennelse,
positiv feedback, inkludering, rettferdighet, trygghet, glede og trivsel i kroppsøvingsfaget. Empirien viste
også at det var flere forhold som var av betydning til å forklare jentenes manglende selvoppfatning i
kjønnsblandet kroppsøvingsundervisning. Mangelfull tro på seg selv, redsel for å dumme seg ut foran
guttene og sammenligning med gutter som har bedre fysiske ferdigheter enn dem selv, viste seg å være
vanlig hverdagskost for jentene i kjønnsblandede klasser, og var noen av de mest sentrale funnene. I
tillegg kan det se ut som om jentene var en del av svært resultatorienterte klassemiljøer der samtlige gikk
på organisert idrett og var fysiske aktive etter skoletid. Dette førte til at det å ha dårlige ferdigheter i
kroppsøving kunne oppleves som en trussel for selvoppfatningen deres. Empirien blir drøftet opp i mot
teorier om selvoppfatning og selvbestemmelsesteorien (SDT). I tillegg har det vært sentralt med teorier om
kjønn, samt teorier knyttet til læringsmiljø og tidligere forskning gjort på dette fagområdet
Beskrivelse
Master i skolerettet utdanningsvitenskap