«Hvorfor er det ikke mulig for en som vil bli mekaniker å lære mer om dette allerede på ungdomsskolen?»
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3032140Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne studien har jeg undersøkt hvilket handlingsrom som finnes i LK20 for å lage en relevant og yrkesrettet naturfagundervisning på ungdomsskolen. For å undersøke dette handlingsrommet har jeg utført en læreplananalyse. Grunnen til at jeg har sett på dette er at 50% av norske elever søker seg videre til et av de yrkesfaglige studieprogrammene på VG1 etter ungdomsskolen. Men mange elever opplever at naturfagundervisningen er lite relevant for deres fremtid. Hensikten med denne studien har derfor vært å se om det er handlingsrom for å lage en relevant og yrkesrettet naturfagundervisning allerede på ungdomsskolen slik at elevene skal føle at naturfaget er mer relevant. Min studie viser at det er handlingsrom i LK20 for å lage en relevant og yrkesrettet naturfagundervisning på ungdomsskolen. Dette kan og bør få konsekvenser for hvordan naturfaglærere forholder seg til yrkesretting og tilpasser undervisningen sin til elevene.
In this study, I have researched if the middle school science curriculum in LK20 has enough flexibility to accommodate a relevant, vocational focus. To research this topic, I have utilized a curriculum analysis. I have chosen this topic because 50% of Norwegian students apply to VG1 vocational programs after middle school, yet many of these students experience that the science curriculum they have is neither relevant nor beneficial for their future. The purpose of this study has therefore been to determine if the middle school science curriculum in LK20 has enough flexibility to accommodate a relevant, vocational focus, so students will be able to feel how relevant science class can be. My study confirms that there is indeed enough flexibility in the middle school science curriculum in LK20 to accommodate a relevant, vocational focus. This can, and should, affect how science teachers view vocational studies, and, as such, modify science curriculum to their students.