• Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i grunnskolens naturfag og samfunnsfag – en læreplananalyse 

      Jegstad, Kirsti Marie; Ryen, Erik (Norsk pedagogisk tidsskrift;årgang 104, nummer 3, Peer reviewed; Journal article, 2020-10-26)
      I denne artikkelen analyserer vi læreplaner etter Kunnskaps-løftet 2020 (LK20) med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan er bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema fremstilt i grunnskolens læreplaner i naturfag ...
    • En skoleeiers føringer for tilpasset opplæring: forståelser, hensikter og praktisering 

      Yttergård, Vegard; Vennebo, Kirsten Foshaug (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Artikkelen utforsker føringer for prinsippet om tilpasset opplæring i en kommunal skoleeiers plan. Føringene ble gitt til skolene i forkant av den nye læreplanen Fagfornyelsen (LK20). Funn tyder på at skoleeieren primært ...
    • Filosofisk samtale i undervisningen 

      Børresen, Beate; Persson, Victor (Norsk pedagogisk tidsskrift;03 / 2018 (Volum 102), Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2018-11-01)
      Artikkelen presenterer filosofisk samtale som et utgangspunkt for å realisere strukturerte og lærende samtaler i klasserommet slik læreplanen legger opp til. Samtale framstilles som noe annet enn det å si hva man mener ...
    • Hvordan fremme kritisk tenkning i grunnskolen? Forskningsbaserte forslag 

      Ferguson, Leila Eve; Krange, Ingeborg (Norsk pedagogisk tidsskrift;2-2020 || Årgang 104, Journal article; Peer reviewed, 2020-05-26)
      Til tross for fokus på kritisk tenkning som en nødvendig ferdighet, er det få som har kommet med tiltak for hvordan lærere kan støtte utvikling av denne typen tenkning blant elever i den norske skolen. Vi tar et grep om ...
    • Jenter og kroppsøving. Hvordan kan en aktivistisk tilnærming bedre jenters erfaring med kroppsøvingsfaget? 

      Engebretsen, Berit; Walseth, Kristin; Elvebakk, Lisbeth (Norsk pedagogisk tidsskrift;Årg 104, nr 4, Journal article; Peer reviewed, 2020-12-14)
      Artikkelen viser til et forskningsprosjekt hvor formålet var å prøve ut en ny didaktisk tilnærming til kroppsøvings- faget. Denne nye tilnærmingen, aktivistisk tilnærming, er en didaktisk modell utviklet av Oliver og Kirk ...
    • Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen 

      Johannesen, Hedvig Skonhoft (Norsk pedagogisk tidsskrift;4-2019 || Årgang 103, Journal article; Peer reviewed, 2019-12-17)
      Yrkesfaglig kunnskap er en forutsetning for bærekraft og samfunnssikkerhet. Likevel er yrkesfagene i indre og ytre press forårsaket av digitalisering, globalisering og lav status. I artikkelen diskuteres nedvurderingen av ...