En skoleeiers føringer for tilpasset opplæring: forståelser, hensikter og praktisering
Peer reviewed, Journal article
Accepted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3091730Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Norsk pedagogisk tidsskrift. 2023, 107 (1), 39-50. https://doi.org/10.18261/npt.107.1.Sammendrag
Artikkelen utforsker føringer for prinsippet om tilpasset opplæring i en kommunal skoleeiers
plan. Føringene ble gitt til skolene i forkant av den nye læreplanen Fagfornyelsen (LK20).
Funn tyder på at skoleeieren primært legger sentrale styringstekster til grunn for sine føringer,
som omhandler både forståelser, hensikter og praktisering av prinsippet. Videre viser funn at
læreren gis en fremtredende posisjon i utvikling og utøvelse av god praksis på området, at
skoleledelsen gis en mer tilbaketrukket tilretteleggerposisjon, og at skoleeierens rolle ikke gis
oppmerksomhet. Basert på studiens funn diskuteres tre aspekter ved føringene som kan få
innvirkning på skolenes utviklingsarbeid og praktisering av tilpasset opplæring.