Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorYttergård, Vegard
dc.contributor.authorVennebo, Kirsten Foshaug
dc.date.accessioned2023-09-25T11:01:51Z
dc.date.available2023-09-25T11:01:51Z
dc.date.created2023-09-15T13:31:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNorsk pedagogisk tidsskrift. 2023, 107 (1), 39-50.en_US
dc.identifier.issn0029-2052
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091730
dc.description.abstractArtikkelen utforsker føringer for prinsippet om tilpasset opplæring i en kommunal skoleeiers plan. Føringene ble gitt til skolene i forkant av den nye læreplanen Fagfornyelsen (LK20). Funn tyder på at skoleeieren primært legger sentrale styringstekster til grunn for sine føringer, som omhandler både forståelser, hensikter og praktisering av prinsippet. Videre viser funn at læreren gis en fremtredende posisjon i utvikling og utøvelse av god praksis på området, at skoleledelsen gis en mer tilbaketrukket tilretteleggerposisjon, og at skoleeierens rolle ikke gis oppmerksomhet. Basert på studiens funn diskuteres tre aspekter ved føringene som kan få innvirkning på skolenes utviklingsarbeid og praktisering av tilpasset opplæring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleEn skoleeiers føringer for tilpasset opplæring: forståelser, hensikter og praktiseringen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/npt.107.1.
dc.identifier.cristin2175498
dc.source.journalNorsk pedagogisk tidsskriften_US
dc.source.volume107en_US
dc.source.issue1en_US
dc.source.pagenumber39-50en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal