Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Title
Now showing items 1566-1585 of 2363
-
Norwegian Superintendents as Mediators of Change Initiatives
(Peer reviewed; Journal article, 2014-09-04)The underlying theoretical argument in this article views munici- pal school superintendents in the Nordic context as middle man- agers in organizational theory terminology. Empirical support for this discussion emerges ... -
Norwegian Teacher Educators’ Reflections on Inquiry-Based Teaching and Learning in Science Teacher Education
(Journal of Science Teacher Education;, Peer reviewed; Journal article, 2022-10-12)Inquiry-based science education (IBSE) has been a key element in science education for the past decade and should therefore be a key element of pre-service teacher (PST) education as well. This study aims to explore how ... -
Norwegian teachers’ efforts in preparing students with mild intellectual disability for working life?
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Norwegian-Somali parents who send their children to schools in Somalia
(Peer reviewed; Journal article, 2016-09-12)The perplexing numbers of Somali children withdrawn from schools in Norway and sent to Somalia is the concern of this study. These students are often brought back and re-enroll later as adolescents with concomitant ... -
Nothing succeeds like success narratives: a case of conservation and development in the time of REDD
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This article provides a case study of a project in Kondoa, Tanzania under the programme Reducing Emissions from Deforestation and Forest Degradation (REDD). It demonstrates how a success narrative came to dominate presentations ... -
Notion in Motion: Teachers’ Digital Competence
(Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2014)The aim of this article is to shed critical light on the prevailing understanding of digital competence in schools and teacher education. There seems to be an emphasis on how to practice teaching with ICT throughout the ... -
Nurturing global consciousness through internationalization.
(Nordic Journal ofComparative and International Education (NJCIE);Vol. 3 No. 4 (2019): General issue: Nordic Comparative and International Education Moving Forward, Peer reviewed; Journal article, 2019-12-11)The topic of this article is nurturing global consciousness through internationalization in teacher education. As a teacher educator, I have been supervising 29 student teachers in their three-month practice in Namibia and ... -
Ny kurs... eller bare et nytt kurs: yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole - med særlig fokus på relevans, mening og medvirkning. FoU-rapport 2006/2007
(Research report, 2010-11-24)Stortingsmelding 30 (2004-2004), Kultur for læring, gir klare føringer for hvordan utvikle og oppnå en mer yrkesrelevant og personlig relevant grunnopplæring i norsk skole. Læreplanverket for Kunnskapsløftet er et ... -
Nye læreplaner i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag - Kompetanse for fremtiden?
(Scandinavian Journal of Vocations in Development;Årg. 5 Nr. 1 (2020), Journal article; Peer reviewed, 2020-06-24)Den norske yrkesopplæringen er inne i sin første store reform siden Kunnskapsløftet i 2006. Fra høsten 2020 vil alle læreplanene i det skole- og lærlingebaserte opplæringsløpet oppdateres, og innholdet i disse læreplanene ... -
Nye produksjonsparadigmer og forventninger til fremtidens IT-utviklere En kvalitativ studie om kompetansen som kan oppnås i løpet av utdanningen til vg3 IT-utviklerfaget og behovet for avansert kompetanse i fremtidens arbeidsliv
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven handler om å undersøke hva det nye vg3 IT-utviklerfagets (ITU) rolle kan være i forbindelse med det økte behovet for IKT-kompetanse i Norge, og hvordan det kan bli et fremtidsrettet og levedyktig lærefag som ... -
Nyheter i samfunnsfaget: En oppgave for læreren eller for Supernytt?
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven tar for seg nyheter som tema i samfunnsfaget. Problemstillingen er som følger: ”Hvilken plass har nyheter i samfunnsfaget og hvordan kan nyheter bidra til utvikling av kritisk tenkning?” Med dette ... -
Nyheter i samfunnsfagundervisningen: Læreres begrunnelse og elevers opplevelse
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Formålet med studien var å utforske problemstillingen: Hvordan kan bruk av nyheter begrunnes og brukes i undervisningen i samfunnsfag på grunnskolens 7. trinn? Basert på denne problemstillingen ble de to følgende ... -
Nynorsk som sidemål i eit lærarperspektiv: Ein kvalitativ studie av korleis tre norsklærarar oppfattar og arbeider med nynorsk som sidemål
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)denne masteroppgåva har eg søkt svar på problemstillinga «Korleis oppfattar norsklærarar nynorsk som sidemål i eit språkdidaktisk perspektiv?». Til problemstillinga høyrer tre forskingsspørsmål som lyder: • Kva verkar ... -
Nynorsk som sidemål på barnetrinnet - En kritisk diskursanalyse av nynorsk som sidemål i tre læreplaner i norsk
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven ønsker jeg å se på hvordan nynorsk som sidemål gis plass i undervisningen på barnetrinnet, samt hvordan dette kan ha endret seg fra L97, og frem til LK20. Jeg har valgt å ta utgangspunkt i Norman ... -
Nysgjerrighetens muligheter - en utforskning av nysgjerrighet som et aspekt ved kvalitet på småbarnsavdeling gjennom constructing grounded theory
(Master thesis, 2014)Curiosity is a complex concept that has been discussed in the field of psychology and also in the fields of philosophy and religion. It is often used with negative connotations in daily speech. Requirements to support ... -
Nytråkk i gamle spor. Retrospektivt blikk på hverdagslivet i en småbarnsgruppe.
(Nordisk Barnehageforskning;9(4), Journal article; Peer reviewed, 2015)An increasingly number of small children attends day care in Norway. This is a challenging situation that calls for increased research on different aspects of quality of daily life within institutional settings. We ... -
Nytten av karriereveiledning på Rognan ungdomsskole
(Master thesis, 2009)Karriereveiledningen i ungdomsskolen har som hovedmålsetting å redusere feilvalg og dermed frafall i videregående skole. Karriereveiledningen skal herunder hjelpe skoleelevene til å bli kjent med studieretningene i vgs. ... -
Nyutdanna lærarars oppleving av rettleiing som ei støtte mot profesjonell utvikling
(Master thesis, 2020)Tema for denne studien er rettleiing av nyutdanna lærarar. Mange opplever det som utfordrande å vere ny i læraryrket. Rettleiing er eit av tiltaka som kan støtte opp om dei nye og bidra til at færre går ut av yrket. Eg har ... -
Nyutdannede læreres erfaringer knyttet til skole-hjem samarbeid
(Master thesis, 2020)Dette forskningsprosjektet er en masteroppgave i tilknytning til studieprogrammet Skolerettet utdanningsvitenskap ved OsloMet Storbyuniversitet, hvor mitt fagområde er profesjonspedagogikk. Oppgaven har som formål å produsere ... -
Nærhet, samvær og samarbeid i arbeiderkollektivet: En postpandemisk refleksjon over betydningen av fysisk nærvær av andre
(Peer reviewed; Journal article, 2022)