Nytråkk i gamle spor. Retrospektivt blikk på hverdagslivet i en småbarnsgruppe.
Journal article, Peer reviewed
This work is licensed under a creative commons attribution 4.0 international license.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2960Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Winger, N. & Eide B.J. (2015). Nytråkk i gamle spor. Retrospektivt blikk på hverdagslivet i en småbarnsgruppe. Nordisk Barnehageforskning, 9(4), 1-22 http://dx.doi.org/10.7577/nbf.688Sammendrag
An increasingly number of small children attends day care in Norway. This is a challenging situation
that calls for increased research on different aspects of quality of daily life within institutional settings. We need
more knowledge about how children experiences daily life in day care. Studying small children`s daily life is
however a challenging methodological matter. In this small case study we have conducted retrospective talks
with four 4-5 year old children two years after they left day care setting for toddlers. The children were invited
back to their former day care to guide the researchers within these locations. Artifacts, toys and furniture seemed
to trig their memories as “walking along”. Children also were invited to bring their individual “memory-books”
from their first day care period, a book that contained various documentations (photos, drawings and art
productions) from their toddler period. During data-collection children presented glimpses from former day care
period and shared memories from their daily life in day care “back then”. Results from these two retrospective
talks with children as well as methodological and ethics aspects related to searching for children`s perspectives is
given attention in this article. Stadig flere små barn går i barnehagen i Norge og de fortjener å ha gode hverdager. Det er et
krevende og forpliktende anliggende å sikre barnehager av god kvalitet for alle barn. Det trengs mer forskning
om ulike aspekter ved hverdagene innenfor pedagogiske institusjoner, ikke minst trenger vi mer kunnskap om
hvordan barna opplever hverdagen i barnehagen. Å studere de yngste barnas perspektiver på tilværelsen i
barnehagen er forskningsmetodisk og etisk utfordrende. I denne casestudien har vi gjennomført retrospektive samtaler med et mindre utvalg 4-5 åringer to år etter at de gikk på småbarnsavdelingen i barnehage. Barna ble
invitert tilbake til sin tidligere småbarnsavdeling og spurt om de ville fortelle oss forskere om hva de husket fra
hverdagene her. Vi har anvendt to forskningsmetodiske tilnærmingsmåter. Den første metoden var “walking
along”; som innebar at vi vandret gjennom barnehageavdelingen sammen med barna og samtalte med dem om
det de valgte å dvele ved. Vi erfarte blant annet at gjenstander, leker og møbler syntes å trigge minnene fra “den
gang”. Den andre metoden var samtaler ut fra barnas individuelle "barnehagepermer" (“min barnehagebok”) fra
sine første år i barnehagen. Disse permene inneholdt ulike dokumentasjoner (bilder, tegninger og andre
formingsproduksjoner) og barna samtalte med oss om tanker og refleksjoner om innholdet i permene. Erfaringer
fra disse to retrospektive samtaleformene med barna, samt metodiske og etiske aspekter knyttet til å søke etter
barns “perspektiver” på dagliglivet i barnehagen, gis oppmerksomhet i denne artikkelen