Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Subject "Holdninger"
Now showing items 1-12 of 12
-
"Alle banner til matte, sånn ordentlig og sier det er dritt" - En kvalitativ studie av tre gutter med antatte negative holdninger til matematikk
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan tre gutter med antatte negative holdninger til matematikk, utrykker sine opplevelser med faget. For å få innsikt i dette, har jeg valgt å undersøke problemstillingen: ... -
Barnefamiliers flytting fra Groruddalen : hva betyr skole?
(Master thesis, 2013)At noen barnefamilier med etnisk majoritetsbakgrunn flytter fra Groruddalen, samt at flere med etnisk minoritetsbakgrunn kommer til, er vel dokumentert. Men også barnefamilier med minoritetsbakgrunn flytter, og en del ... -
Digitale verktøy i bygging av yrkeskompetanse på Restaurant- og matfag, Vg2 Kokk- og servitørfag
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Under tittelen Digitale verktøy i bygging av yrkeskompetanse på Restaurant- og matfag, Vg2 Kokk- og servitørfag presenteres min masteroppgave. I 2006 ble Kunnskapsløftet innført, og med innføringen av Kunnskapsløftet kom ... -
Et kritisk blikk på respekt som målsetting i KRLE-faget
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Som allmenndannende fag skal KRLE-faget bidra til holdningsutvikling og kompetanse for å delta i det demokratiske samfunnet. Gjensidig respekt og respekt for menneskeverd står sentralt i skolens verdisett (Utdanningsdi ... -
I overgangen mellom første og andre leseopplæring - En avhandling om femtetrinnelevers holdning til lesing og mestringsforventning i møte med nye tekster
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å øke kunnskapen om lesing i femteklasse og overgangen mellom første og andre leseopplæringen: Hva er femteklasseelevers holdninger til lesing, og hvilke forventninger har de til mestring ved ... -
Læreres holdninger til elever med særskilte behov
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet er siste del av det integrerte masterløpet for grunnskolelærerutdanningen 1-7 trinn ved OsloMet. Prosjektet er gjennomført i pedagogikkfordypningen spesialpedagogikk. Temaet for prosjektet er læreres ... -
Læreres holdninger til elever med særskilte behov
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet er siste del av det integrerte masterløpet for grunnskolelærerutdanningen 1-7 trinn ved OsloMet. Prosjektet er gjennomført i pedagogikkfordypningen spesialpedagogikk. Temaet for prosjektet er læreres ... -
Lærerstudenters erfaringer med - og holdninger til - matematikkfaget
(Chapter; Peer reviewed, 2012-04)Gjennom en spørreundersøkelse blant over 1400 studenter på ulike profesjonsutdanninger ved Høgskolen i Oslo har vi forsøkt å belyse problemstillingen «Hvilke forskjeller og likheter er det i studenters erfaringer med og ... -
Matematikklekser i barneskolen. En studie av foreldres holdninger til og involvering i barns matematikklekser
(Master thesis, 2020)Formålet med denne masteroppgaven har vært å studere norske foreldre med barn i 1.-7. klasse sine holdninger til matematikkfaget og matematikklekser, samt å belyse hvorfor og hvordan disse foreldrene involverer seg i egne ... -
Teknologi og design i grunnskolen
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Samfunnet forandrer seg stadig fortere og kunnskap om teknologi kreves i stadig større grad av privatpersoner og profesjonelle i alle yrker, nasjonalt og globalt. Behovet for opplæring og etterutdanning er økende. For å ... -
Tømrerlærlinger og yrkesstolthet
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Vi lever i en tid der manuelt arbeid har mistet noe av sin status. Samfunnet etterspør på samme tid håndverk av høy kvalitet. Yrkesstolte håndverkere har tradisjonelt sett sørget for og sikret denne kvaliteten. Samtidig ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling i norsk skole - En todelt kvantitativ undersøkelse om ungdomsskoleelever og deres naturfaglærere
(Master thesis, 2015)Temaet for denne oppgaven er utdanning for bærekraftig utvikling i ungdomsskolen, hvordan dette undervises, og hva slags holdninger ungdommer har til klima- og miljøutfordringer etter at FNs utdanningstiår for bærekraftig ...