• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lærerstudenters erfaringer med - og holdninger til - matematikkfaget

Smestad, Bjørn; Eriksen, Elisabeta Iuliana; Martinussen, Geir; Tellefsen, Helga Kufaas
Chapter, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
925023.pdf (127.2Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/1246
Date
2012-04
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning [600]
Original version
Smestad, B., Eriksen, E.I., Martinussen, G. & Tellefsen, H.K. (2012). Lærerstudenters erfaringer med - og holdninger til - matematikkfaget. I FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011 (s. 421-433). Trondheim: Tapir Akademisk Forlag.  
Abstract
Gjennom en spørreundersøkelse blant over 1400 studenter på ulike

profesjonsutdanninger ved Høgskolen i Oslo har vi forsøkt å belyse problemstillingen

«Hvilke forskjeller og likheter er det i studenters erfaringer med og holdninger til

matematikkfaget i de ulike profesjonsutdanningene?» I denne artikkelen vil vi se

spesielt på lærerutdanningene. Disse er av særlig interesse siden vi fra 2010 har nye

grunnskolelærerutdanninger. I vårt materiale er både den tradisjonelle

allmennlærerutdanningen og de nye grunnskolelærerutdanningene representert. Vi

ønsker å se om det er indikasjoner på at studentene på de nye utdanningene har en

annen bakgrunn og andre holdninger enn de studentene som har gått på

allmennlærerutdanning.

I spørreundersøkelsen er studentene blant annet spurt om erfaringer fra egen

skolegang og om deres holdninger til matematikk i dag. Spørsmålene er dels stilt som

flervalgspørsmål og dels som åpne spørsmål hvor studentene har gitt fritekstsvar.

Metodene for å analysere studentsvarene er dels kvalitative og dels kvantitative.

Fritekstsvarene er analysert og kategorisert og gir innblikk i hvilke faktorer studentene

selv trekker fram for å forklare dagens holdninger.
Publisher
Tapir Akademisk Forlag

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit