dc.contributor.author | Smestad, Bjørn | |
dc.contributor.author | Eriksen, Elisabeta Iuliana | |
dc.contributor.author | Martinussen, Geir | |
dc.contributor.author | Tellefsen, Helga Kufaas | |
dc.date.accessioned | 2012-08-07T11:21:26Z | |
dc.date.available | 2012-08-07T11:21:26Z | |
dc.date.issued | 2012-04 | |
dc.identifier.citation | Smestad, B., Eriksen, E.I., Martinussen, G. & Tellefsen, H.K. (2012). Lærerstudenters erfaringer med - og holdninger til - matematikkfaget. I FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011 (s. 421-433). Trondheim: Tapir Akademisk Forlag. | en_US |
dc.identifier.isbn | 978-82-519-2918-9 | |
dc.identifier.other | FRIDAID 925023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/1246 | |
dc.description.abstract | Gjennom en spørreundersøkelse blant over 1400 studenter på ulike
profesjonsutdanninger ved Høgskolen i Oslo har vi forsøkt å belyse problemstillingen
«Hvilke forskjeller og likheter er det i studenters erfaringer med og holdninger til
matematikkfaget i de ulike profesjonsutdanningene?» I denne artikkelen vil vi se
spesielt på lærerutdanningene. Disse er av særlig interesse siden vi fra 2010 har nye
grunnskolelærerutdanninger. I vårt materiale er både den tradisjonelle
allmennlærerutdanningen og de nye grunnskolelærerutdanningene representert. Vi
ønsker å se om det er indikasjoner på at studentene på de nye utdanningene har en
annen bakgrunn og andre holdninger enn de studentene som har gått på
allmennlærerutdanning.
I spørreundersøkelsen er studentene blant annet spurt om erfaringer fra egen
skolegang og om deres holdninger til matematikk i dag. Spørsmålene er dels stilt som
flervalgspørsmål og dels som åpne spørsmål hvor studentene har gitt fritekstsvar.
Metodene for å analysere studentsvarene er dels kvalitative og dels kvantitative.
Fritekstsvarene er analysert og kategorisert og gir innblikk i hvilke faktorer studentene
selv trekker fram for å forklare dagens holdninger. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Tapir Akademisk Forlag | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | Matematikkfag | en_US |
dc.subject | Lærerstudenter | en_US |
dc.subject | Holdninger | en_US |
dc.subject | Allmennlærerutdanning | en_US |
dc.subject | Grunnskolelærerutdanning | en_US |
dc.subject | Undervisning | en_US |
dc.subject | Efaringer | en_US |
dc.title | Lærerstudenters erfaringer med - og holdninger til - matematikkfaget | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |