Et kritisk blikk på respekt som målsetting i KRLE-faget
Abstract
Som allmenndannende fag skal KRLE-faget bidra til holdningsutvikling og kompetanse for å delta i det
demokratiske samfunnet. Gjensidig respekt og respekt for menneskeverd står sentralt i skolens verdisett
(Utdanningsdirektoratet, 2017). Som kompetansemål og formål for KRLE-faget blir respekt fremstilt som en
viktig holdning i et fungerende samfunn, og går stadig igjen i styringsdokumentene. Vi ser dessuten et
stadig bruk av respektbegrepet også i nyhetene og i samfunnsdebatten. Begrepet er imidlertid et vidt og
omfattende begrep som kan forstås på ulike måter. KRLE-faget er på sin side et omstridt fag med et
danningsmandat som fagdidaktikere har delte meninger om. Først og fremst kommer det frem i læreplanen
at faget, gjennom dialog, skal fremme gjensidig respekt, og være en møteplass for elever med ulik tros- og
livssynsbakgrunn (Utdanningsdirektoratet, 2015).
Med referanse til kompetansemålene i Kunnskapsløftet skal elevene i løpet av ungdomsskolen lære å vise
respekt i praksis. Etter 10 trinn skal de vurderes i evnen til å «vise respekt for ulike tros- og
livssynsoppfatninger, ritualer, hellige gjenstander og steder. Dog er det lite refleksjon blant fagdidaktikerne
rettet mot respektbegrepets rolle i faget, og fremgangsmåter for å vurdere en slik evne. Det ser ut til å råde
en generell oppfatning om at respekt er viktig, nødvendig og uvurderlig, og det blir ikke reist noen tvil om at
dette er en kompetanse elevene bør lære (Eidhamar, 2019; Repstad & Tallaksen, 2014; Andreassen,
2016). Men vet vi sikkert hva respekt betyr, og er begrepet klokkeklart for elever i ungdomsskolen? Forstår
elever på ungdomstrinnet for eksempel respekt på samme måte som styringsdokumentene fremstiller det? I dette prosjektet setter jeg respektbegrepet i en samfunnsmessig kontekst og studerer det i relasjon til
KRLE-faget. Formålet med prosjektet er å undersøke hvordan respekt ser ut i KRLE-fagets kontekst og
diskutere om dette er en hensiktsmessig målsetting i faget. For å belyse problemstillingen har jeg forsket
på ungdomsskoleelevers forståelse og bruk av begrepet gjennom en todelt undersøkelse. Formålet med
undersøkelsene var å kartlegge elevenes bruk av respekt og deres forhold til respekt og uenighet. Basert
på mine egne funn, filosofiske begrepsdefinisjoner og faglige refleksjoner retter jeg et kritisk blikk mot
respekt som en målsetting i faget.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap