Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 2150-2169 av 2367
-
Using learning exhibitions in teaching learning of food production: An Action Research project aimed at improving quality of graduates through skills development at the Hotel and Tourism training Institute Jinja, Uganda.
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Hotel industry in Uganda had lost trust in our graduates because of their incompetence and low skills as compared to what the industry want. The purpose of this study was to improve skills development among learners of ... -
Using Minecraft as an educational tool for supporting collaboration as a 21st century skill
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Collaboration is an important 21st century skill, and there is an increasing interest in computer-supported collaborative learning (CSCL) in teaching and learning practices regarding the necessary knowledge and skills for ... -
Using Minecraft to Reconstruct and Roleplay Local History: Intersubjectivity, Temporality, and Tension
(Conference object, 2021-06)This paper presents a design-based study of pupils’ use of Minecraft in a whole-day school project in social studies involving three seventh-grade classes, student teachers and amateur historians. We used qualitative methods ... -
Using the metaphor of orchestration to make sense of facilitating teacher educator professional development
(European Journal of Teacher Education;, Peer reviewed; Journal article, 2021-07-14)The purpose of this research was to examine the ways that a metaphor could help describe and make sense of the facilitation practices of a teacher educator who collaborated in a self-study of teacher education practice ... -
Using the schoolyard as a setting for learning chemistry: A sociocultural analysis of pre-service teachers’ talk about redox chemistry
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The schoolyard as a setting for teaching and learning is rarely the focus of chemistry education research. Therefore, a chemistry unit combining activities in the classroom and the schoolyard was designed to support ... -
UT, UT, UT, . . . (u)synlige muligheter i barnehagens pedagogiske uterom
(Master thesis, 2022)Problemstillingen i masterprosjektet er; «Hva kan forstås som (u)synlige muligheter i barnehagens pedagogiske uterom?» Uterommet posisjoneres pedagogisk ved at barna er en del av læringsprosesser når de er i uterommet. «Å ... -
Utagerende atferd og tilpasset opplæring
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen handler om læreres perspektiver på tilpasset opplæring for elever med utagerende atferd. Problemstillingen lyder derfor som følgende: Hvilke perspektiver har lærere om tilpasset opplæring for elever ... -
Utdannelse i samarbeid med arbeidslivet: Tilrettelegging for relevant yrkesutdanning med mål om læreplass for elevene på VG2 Byggteknikk – en kvalitativ studie
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Dette aksjonsforskningsprosjektet handler om å tilrettelegge for relevant yrkesutdanning, med mål om læreplass for elever på VG2 Byggteknikk. Intensjonen med prosjektet var å yrkesrette deler av norskfaget og yrkesfaglig ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling i norsk skole - En todelt kvantitativ undersøkelse om ungdomsskoleelever og deres naturfaglærere
(Master thesis, 2015)Temaet for denne oppgaven er utdanning for bærekraftig utvikling i ungdomsskolen, hvordan dette undervises, og hva slags holdninger ungdommer har til klima- og miljøutfordringer etter at FNs utdanningstiår for bærekraftig ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling – hvordan underviser samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet om bærekraftig utvikling, og hvordan tror de fagfornyelsen vil påvirke deres undervisning om tema?
(Master thesis, 2020)Tema for denne masteroppgaven er utdanning for bærekraftig utvikling. Problemstillingen som belyses er: «Hvordan underviser samfunnsfagslærere om bærekraftig utvikling, og hvordan tror de fagfornyelsen vil påvirke deres ... -
Utdannings- og yrkesrådgivere i videregående skole i Oslo sin kjennskap til, og sine erfaringer med, lærekandidatordningen
(Master thesis, 2023)Lærekandidatordningen er tema for denne avhandlingen. Fra utdanningspolitisk hold er frafall i videregående skole en stor bekymring. Studien tar utgangspunkt i utfordringen med frafall på yrkesfaglige utdanningsprogrammer ... -
Utdanningshistorie i ny lærerutdanning
(Peer reviewed; Journal article, 2016-03)Artikkelen presenterer og drøfter funn fra en nasjonal spørreundersøkelse om undervisning, pensum og eksamen i fa gemnet utdanningshistorie i faget Pedagogikk og elevkunnskap (PEL) i Grunnskolelærerutdanningen (GLU) ... -
Utdanningsvalg
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Utdanningsvalg – Educational choices Masterarbeidet er en studie av hvilke faktorer elever anser som betydningsfulle når de velger utdanning, og hva som påvirker dette utdanningsvalget. Problemstillingen for masterarbeidet ... -
Ute er de, men hva gjør barn under tre år ute i barnehagen?
(Nordisk barnehageforskning;Årg 18 (2019), Journal article; Peer reviewed, 2019-06-04)Denne studien bruker analyse av videobservasjoner for å supplere ITERS-R (Infant / Toddler Environment Rating Scale –Revised) resultater fra 206 barnegrupper i Norge. Vi analyserer 53 videoobservasjoner av ett- til treåringer ... -
Uteskole i naturfag på grunnskole - En kvalitativ studie om et utvalg av læreres meninger angående bruk av uteskole i naturfag på grunnskolen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hva et utvalg lærere mener om uteskole i naturfag på grunnskolen. Studien bidrar til å utvikle kunnskap om hvilke muligheter og utfordringer lærerne mener det er ved en slik undervisningsform i ... -
Uteskole og begynnende lese- og skrivopplæring. En observasjonsstudie på 2. trinn
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan lærere arbeider med uteskole og den første lese- og skriveopplæringen. Jeg ønsket å finne ut av hvordan uteskole kunne være en ressurs i opplæringen av lesing og ... -
Uteskole og læring
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Akershus og Oslo og handler om å planlegge, prøve ut og vurdere tverrfaglige opplegg på uteskole. Utgangspunktet for oppgaven var å knytte gode pedagogiske opplegg til ... -
Utfordringer i yrkesopplæringen i helse- og oppvekstfag
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Lærlingordningen er en del av elevenes yrkesutdanning. Elevene som ønsker å fullføre sin yrkesutdanning for å bli fagarbeider, går ut i lære etter Vg2. Her får elevene lære faget og yrket i sin rette kontekst, som hjelper ... -
Utfordringer og muligheter i møtepunktet mellom yrkesfaglærerutdanningen og praksis i videregående skole
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 8, No. 3, Journal article; Peer reviewed, 2018-12-05)In 2020 a new school reform will be implemented in Norway, with required vocational specialisation the first year in upper secondary school. The aim of this article is to analyse challenges and opportunities in the meeting ... -
Utfordringer ved bruk av digitale verktøy i musikkundervisning
(Master thesis, 2023)Bruk av digitale verktøy i musikkundervisning kan føre med seg mange spennende muligheter for læring og utvikling, men også en rekke nye utfordringer. Parallelt med at omfanget av digitale verktøy i skolen øker, vil også ...