Utfordringer ved bruk av digitale verktøy i musikkundervisning
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3096775Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bruk av digitale verktøy i musikkundervisning kan føre med seg mange spennende muligheter for læring og utvikling, men også en rekke nye utfordringer. Parallelt med at omfanget av digitale verktøy i skolen øker, vil også nye krav stilles til lærernes kunnskap om hensiktsmessig bruk av verktøyene. Dette temaet ønsket jeg å undersøke gjennom denne masteroppgaven. Problemstillingen for oppgaven er hvilke utfordringer kan en musikklærer møte ved bruk av digitale verktøy i musikkundervisning? Oppgaven tar utgangspunkt i tidligere forskning om temaet, og egen forskning i form av observasjon og fokusgruppeintervju av musikklærere i grunnskolen. Hvilken kunnskap og kompetanse lærere bør ha i møte med de identifiserte utfordringene vurderes med utgangspunkt i TPACK-rammeverket. Oppgaven konkluderer med en oversikt over de største utfordringene som ble identifisert i løpet av arbeidet med oppgaven.
The use of digital tools in music education can bring about many exciting opportunities for learning and development, but also a range of new challenges. As the use of digital tools in schools increases, new demands are placed on teachers' knowledge of effective tool utilization. This is the topic I wanted to investigate through this master's thesis. The research question for the thesis is: What challenges can a music teacher encounter when using digital tools in music education? The thesis builds upon previous research on the topic, and my own research through observation and a focus group interview with music teachers in primary school. The knowledge and competencies that teachers should possess when facing the identified challenges are assessed based on the TPACK framework. The thesis concludes with an overview of the major challenges identified during the course of the study.