Utdanningshistorie i ny lærerutdanning
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2016-03Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Artikkelen presenterer og drøfter funn fra en nasjonal spørreundersøkelse om
undervisning, pensum og eksamen i fa
gemnet utdanningshistorie i faget
Pedagogikk og elevkunnskap (PEL) i Grunnskolelærerutdanningen (GLU)
og pedagogikkfaget i PPU. Svarprosenten fra lærestedene ligger på 60 og
70 prosent. Hovedfunnene er at utdanningshistorie er styrket i de nye
retningslinjene i statlige styringsdokumenter. Både retningslinjene for GLU
og gjeldende retningslinjer for PPU har en tydeligere formulering om
utdanningshistorie enn før 2002. Over 80 % av lærestedene med GLU har
offentlige pensumlister og 50 % pensumstoff i utdanningshistorie. 5 av
de lærestedene som tilbyr PPU oppgir at de tilbyr undervisning i
utdanningshistorie til sine studenter. Det ble funnet i alt to PPU-utdanninger
med pensum, mens det ble funnet i alt 10 utdanninger uten klart definerte
utdanningshistoriske tekster. Opplys
ningene om eksamen i det innhentede
materialet har lav svarprosent. Det er
store variasjoner i eksamensformer
innenfor utdanningshistorie, og dette inkluderer eksamensformer der
studentene i stor grad kan velge bort deler av pensum. En samlet konklusjon er
at utdanningshistorie enda ikke har fått en stabil didaktisk forankring i praktisk-
pedagogiske studier (PPU) og grunnskolelærerstudier (GLU).