Uteskole i naturfag på grunnskole - En kvalitativ studie om et utvalg av læreres meninger angående bruk av uteskole i naturfag på grunnskolen
Abstract
Denne studien undersøker hva et utvalg lærere mener om uteskole i naturfag på grunnskolen. Studien bidrar til å utvikle kunnskap om hvilke muligheter og utfordringer lærerne mener det er ved en slik undervisningsform i naturfag. Videre kan studien gi en dypere forståelse om det kognitive, sosiale og affektive lærerne ser ved elevperspektivet i uteskole. Samtidig gir studien innsyn i andre faktorer som har betydning for å undervise med uteskole som metode ifølge lærerne. Med utgangspunkt i dette ble det formulert to forskningsspørsmål: 1. Hvilke muligheter og utfordringer beskriver enkelte lærerne på grunnskolen ved å bruke uteskole i naturfag? 2. Hvilke faktorer mener lærerne i studien har betydning for å undervise med uteskole som metode i naturfag? Studien er en kvalitativ undersøkelse hvor jeg har intervjuet fire naturfagslærere for å besvare masteroppgavens mål og forskningsspørsmål. Intervjuene ble gjennomført med enkeltindivider, hvor to av intervjuene var digitale og de to andre var fysisk oppmøte. Intervjuet var et semistrukturert intervju, hvor jeg på forhånd hadde laget noen spørsmål og stikkord til intervjuet, men var åpen for at andre temaer og spørsmål kunne framkomme. Studien viser at lærerne har gode holdninger til uteskole i naturfag og ønsker å undervise med denne metoden. Alle lærerne var enige i at uteskole bidrar til bedre relasjoner i en klasse. De sier også at uteskole er med på å skape en sammenheng mellom teori og praksis som bidrar til læring i faget. Samtidig viser studien at det er noen praktiske utfordringer som tid til å planlegge og gjennomføre uteskole, som er med på at de benytter uteskole i mindre grad enn de ønsker. Det var også noen fysiske utfordringer som struktur på elevene ved uteskole. Et interessant funn var også at lærerne i stor grad benyttet seg av forarbeid før en uteskoletime og at de synes dette er en viktig faktor for at uteskolen skal bli vellykket. Men lærerne benyttet seg i mindre grad av etterarbeid, kun en av lærerne benyttet etterarbeid fast som en rutine rundt uteskole i naturfag.
This study examines what a selection of teachers think about the use of outdoor classes in science in primary school. The study contributes to develop knowledge about what opportunities and challenges teachers believe there are in this form of teaching in science. Furthermore, the study can provide a deeper understanding of what the teachers see when it comes to the cognitive, social and affective student perspective in outdoor school. At the same time, the study provides insight into other factors the teachers believe are important for using the outdoors as a method for teaching science. Based on this, two research questions were formulated: 1. What opportunities and challenges do some teachers in primary school describe teaching outdoors in science? 2. What factors do the teachers in the study think are important for teaching outdoors as a method in science? The study is a qualitative study where I have interviewed four science teachers in order to answer the master's thesis' goals and research questions. The interviews were conducted with individuals, where two of the interviews were digital and the other two were physical attendance. The interview was a semi-structured interview, where I had made some questions and key words for the interview in advance but was open to other topics and questions. The results and this study shows that teachers have good attitudes towards teaching outdoors in science and want to use this method. All the teachers agreed that taking advantage of the outdoors contributes to better relationships in a class. They also say teaching outdoors helps to create a connection between theory and practice that contributes to learning in the subject. At the same time, this study shows that there are some practical challenges such as time to plan and carry out teaching outdoors, which means that they use this method to a lesser extent than they want. There were also some physical challenges such as the structure of the students at the outdoor school. Another interesting finding was that the teachers to a large extent used time to prepare before an outdoor lesson, and that they believe this is an important factor for the lesson to be successful. However, the teachers seldom worked on the lesson after it was finished, only one teacher regularly worked and reflected on the lesson after it was done.