• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Yrkespedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Yrkespedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utdanningsvalg

Trøen, Vigdis
Master thesis
Thumbnail
View/Open
troen_vigdis_mayp5900_2016.pdf (1.866Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/3307
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i Yrkespedagogikk [290]
Abstract
Utdanningsvalg – Educational choices

Masterarbeidet er en studie av hvilke faktorer elever anser som betydningsfulle når de velger utdanning, og hva som påvirker dette utdanningsvalget. Problemstillingen for masterarbeidet er: Hvilke faktorer har betydning for Vg1 elevenes valg av utdanning? For å besvare denne problemstillingen ble det gjennomført en kvantitativ empirisk studie våren 2015. Hele populasjonen av Vg1 elever ved en videregående skole i Akershus ble invitert til undersøkelsen. Elevene representerte fire yrkesforberedende og tre studieforberedende utdanningsprogram. Undersøkelsen ble gjennomført i løpet av en 14 dagers periode på våren det året de var elever på Vg1. Empiri fra undersøkelsen viser at flere fellestrekk er like uavhengig av utdanningsprogram. Funn viser at ungdommers mulighet for selvutvikling og selvrealisering er viktig. De ønsker å få brukt talent og evner i interessante stillinger. Utdanning og jobb bør samsvare med egne holdninger og verdier. Det skal være meningsfullt både for dem selv og for samfunnet. Spennende arbeid og teamjobbing er viktig. Kreativitet og utfordringer i utdanning og arbeid er ønskelig. Muligheter for å få lærlingplass har stor betydning for valg av utdanning. Økonomi og muligheter for å få jobb er viktige faktorer når elevene planlegger videre karrierevei. Helst skal de tjene mye penger, ha en trygg fast jobb i et godt arbeidsmiljø. Og dette skal være tilgjengelig på det stedet der de ønsker å bosette seg. Yrkesforberedende elever gir uttrykk for at de har stor nytte av utplassering i bedrift, bedriftsbesøk og faget prosjekt til fordypning. Undervisning blir ansett som viktig ved valg, spesielt for yrkesforberedende elever. Foresatte er viktige støttespillere ved valg av utdanning, men har liten innflytelse på selve valget. Skolen som veileder ved valg av utdanning har mindre betydning.
Description
Master i yrkespedagogikk
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for yrkesfaglærerutdanning
Series
MAYP;2016

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit