Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på emneord "Samarbeid"
Viser treff 1-20 av 40
-
Applikasjon som verktøy til vurdering: Yrkesfaglige elever i praksis
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Dette masterprosjektet er et resultat av fire års deltidsstudia ved Høyskolen i Oslo og Akershus. I hverdagen står norskeskoler overfor mange utfordringer, og vurdering er en av de utfordringene. Prosjektet prøver å se ... -
Betydningen av utvidet oppmerksomhet på samarbeid i plantiden for å muliggjøre utvikling av profesjonelt skjønn hos barnehagelærere - En kvantitativ studie av samarbeid i plantiden
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg sett på hvordan barnehagelærere benytter den tariffestede plantiden til samarbeid for å utvikle sitt profesjonelle skjønn. I forbindelse med innføring av styrket pedagognorm i 2018, økte ... -
Bilfagopplæring : et samarbeid mellom skole og bedrift : Hvordan kan bilfagopplæringen utvikles gjennom et samarbeid mellom skole og bedrift?
(Master thesis, 2009)Denne oppgaven er en Masteroppgave i Yrkespedagogikk ved Høgskolen i Akershus, utarbeidet gjennom et fireårs deltidsstudie fra 2005 – våren 2009. Oppgavens siktemål var å ha fokus på ”Bilfagopplæring – gjennom samarbeid ... -
«Det er noe med å se de som ikke vil bli sett, blant alle som vil det» - En kvalitativ studie av læreres arbeid med tidlig innsats for å inkludere sjenerte barn i klassefellesskapet
(Master thesis, 2022)Skolen skal være en felles læringsarena for barn og unge. Ideelt sett skal alle barn bli inkludert i et fellesskap hvor mangfoldet blir verdsatt (Kunnskapsdepartementet, 2017). Hvordan skal lærere arbeide for å gi alle ... -
En kjede er aldri sterkere enn sitt svakeste ledd: Hvordan kan skole og bedrift samarbeide, slik at helsefagarbeideren får den helhetlige yrkeskompetansen som helsevesenet har bruk for?
(Master thesis, 2009)Tema for denne masteroppgaven er den nye helsefagarbeiderutdanningen, som ble innført med Kunnskapsløftet i 2006. Et overordnet mål er å få fram samarbeidsstrategier som fremmer helhet, sammenheng og relevans i denne nye ... -
En kvalitativ studie av hvordan skolen og PP-tjenesten samarbeider for å inkludere elever med særskilte behov
(Master thesis, 2021)Temaene for denne masteroppgaven er inkludering og samarbeid. Inkludering er et bærende prinsipp i skolen. Alle elevene er ulike, men alle har rett til å være en del av et inkluderende fellesskap i skolen (Meld. St. 6 ... -
En kvalitativ studie av tyrkiske mødres erfaringer med skole-hjem samarbeid
(Master thesis, 2018)Mine funn viser at de flerkulturelle foreldrene har en tydelig positiv anerkjennelse av samarbeidet med skolen, og er interesserte i å bidra i skolens arbeid. De er ansvarsbevisste og reflekterte rundt samarbeidet, ved at ... -
En studie av læreres arbeid med helklassesamtale i matematikkundervisning i barneskolen
(Master thesis, 2021)Denne studien undersøker hvordan lærere jobber med undervisningsmetoden helklassesamtale i matematikkundervisning på barnetrinnet. Den gir et detaljert innblikk i ulike deler av lærerens handlinger knyttet til orkestrering ... -
En studie om yrkesrelevant utdannelse
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Rapporten belyser praksisfeltets tolking og oppfattelse av yrkesrelevant utdannelse. Praksisfeltet består av yrkesfaglærere innen Vg1 Design og Håndverk, Restaurant og Matfag, Vg2 frisør-, kokk- og servitørfag, samt faglig ... -
Erfaringslæring i praksis
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Temaet for denne oppgaven er yrkesrelevant utdanning, der arbeidsoppgaver i bedrift omgjøres til læringsoppgaver i skolen. Jeg har vært opptatt av hvordan jeg som faglærer kan utvikle kunnskap for å forbedre min ... -
Et aksjonsforskningsprosjekt om samarbeid mellom skole og arbeidsliv i helsearbeiderfaget
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Bakgrunnen for dette prosjektet var vårt behov for utvikling av samarbeidet mellom skole og arbeidsliv, i helsearbeiderfaget. Hvordan kan vi som skole utvikle dette samarbeidet og hvordan kan arbeidslivet bidra til denne ... -
Forholdet mellom etterutdanning og skoleutvikling - eksterne fagmiljøer rolle og ansvar
(Chapter; Peer reviewed, 2013)Ansatte i universitet og høgskole har etterutdanning som en av sine arbeidsoppgaver. Etterutdanningen kan være lokalt eller sentralt initiert og den kan være skolebasert eller lokalisert på utdanningsinstitusjonene. ... -
Forslag til vellykket samarbeid mellom skole og museum
(Nordisk museologi;(2), Journal article; Peer reviewed, 2010)Successful collaboration between schools and museums requires that students are offered activities and tasks which they perform together with others, and which can only be carried out at the museum (Bamberger & Tal 2006:93). ... -
Fra ord til handling: Når du blir inspirert – inspirerer du andre
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Den norske fagopplæringsmodellen foregår både i skole og i bedrift, som en 2+2 modell. St. Meld 30, Kultur for læring (2004), signaliserte at det skulle satses på kompetanseutvikling i skolen. Dette for å videreutvikle og ... -
Helhetlig rådgivning i videregående skole
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Formålet med prosjektet har vært å belyse hvordan rådgivere praktiserer helhetlig rådgivning. Jeg ønsker å få innsikt i hvordan rådgiverne samhandler med elever, kartlegge hvem som er de viktigste samarbeidsaktørene til ... -
Hva er det vi ikke snakker om? Om kommunikasjon og teamsamarbeid i barnehagen
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i barnehagekunnskap. Temaet for studien handler om kommunikasjon mellom ansatte i barnehageteam og har følgende problemstilling: Hva kan karakterisere tilbakemeldinger som ikke blir uttalt i ... -
Hvordan kan fysisk aktivitet bidra til elevers læring i norskundervisning? Norsk som eksemplarisk arena for å undersøke hvordan lærere oppfatter fysisk aktiv læring i forbindelse med teoretisk undervisning
(Master thesis, 2022)Tidligere forsking har vist at elever har positivt utbytte av å være i fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet kan bidra til å fremme både læring og helse, og det har på grunn av denne forskningen blitt et større fokus på å ... -
Hvordan kan samarbeidet mellom en elektro- og norsklærer bidra til mer yrkesrettet og relevant opplæring ved min skole? Et aksjonsforskningsprosjekt
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Mange elever i yrkesfag opplever at undervisningen på skolen ikke er relevant til det yrket de har valgt å utdanne seg til. Resultatet er at for mange elever ikke fullfører utdanningen, noe som påvirker deres muligheter i ... -
Hvordan kan skolen og arbeidslivet i samarbeid legge til rette og utvikle en helhetlig praksisopplæring?
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)I yrkesfagopplæringen kan ofte et godt samarbeid mellom skole og arbeidsliv være vanskelig å få til. Dette prosjektet hadde fokus på relasjonen mellom skolen og arbeidslivet og foregikk med deltakere fra lærerkollegiet, ... -
Hvordan oppfatter kroppsøvingslærere at konkurranse kan påvirke elevers faglige og sosiale utvikling i kroppsøving? En kvalitativ studie av konkurranse i videregående skole
(Master thesis, 2021)Konkurranse er et komplekst og sammensatt begrep. Hensikten med dette forskningsarbeidet har vært å se på hvordan kroppsøvingslærere oppfatter at konkurranse kan påvirke elevenes faglige og sosiale utvikling. Problemstillingen ...