• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Yrkespedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Yrkespedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan kan skolen og arbeidslivet i samarbeid legge til rette og utvikle en helhetlig praksisopplæring?

Skogheim, Bente Leena
Master thesis
Thumbnail
View/Open
skogheim_mayp_2013.pdf (1.246Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/1525
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i Yrkespedagogikk [290]
Abstract
I yrkesfagopplæringen kan ofte et godt samarbeid mellom skole og arbeidsliv være vanskelig å få til. Dette prosjektet hadde fokus på relasjonen mellom skolen og arbeidslivet og foregikk med deltakere fra lærerkollegiet, instruktører i arbeidslivet og elever skoleåret 2011/2012. Prosjektet hadde som mål at praksisopplæringen for Vg1 elevene skulle utvikles. Den didaktiske relasjonsmodellen ble brukt som utgangspunkt for å gi en status på hvordan opplæringstilbudet fungerte før prosjektets oppstart. Det er benyttet aksjonsforskning som forskningstilnærming. I løpet av skoleåret ble det foretatt fem aksjoner, hvorav tre med delaksjoner. Aksjonsforskningsprosjektet er inspirert av både pedagogisk og dialogbasert aksjonsforskning. Det har i prosjektet vært viktig å jobbe sammen i dialoger, og de ulike problemområdene har vært drøftet i flere omganger. Dette har styrket arbeidet og gitt oss ett innblikk i hvilke områder som bør videreutvikles. Den teoretiske referanserammen som ligger til grunn er mesterlæreprisnippene og læring i praksis. Yrkeskunnskap og yrkeskompetanse utdypes, og Lave og Wenger, Dreyfus og Dreyfus og Schøn er sentrale teoretikere. I tillegg er organisasjonslæring og lærende organisasjoner et viktig element. Funnene som utkrystalliserer seg er å minske gapet mellom praksis og teori, en bedre kvalitetssikring av faget PtF, endring og utvikling i forhold til de ulike samarbeidsformene mellom skolen og arbeidslivet, vurdering av elever og instruktørenes rolle i praksisopplæringen
Description
Master i yrkespedagogikk
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus
Series
MAYP;2013

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit