Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Title
Now showing items 1255-1274 of 2367
-
Leirskuleveka - Ei kvalitativ undersøking om kva elevane gjer der, og kva relevans ei slik veke har for elevane
(Master thesis, 2018)Målsetjing: Leirskule er ei veke mange kjenner frå barneskulen, men det er eit område som er lite forska på. Denne oppgåva tek sikte på å følgje elevane gjennom ei leirskulevek, og få innsikt i kva relevans klasselærarane ... -
Lek : en refleksjon
(Master thesis, 2011)This study is a try to show how the use of the word play makes problem for the communication between workers in the kindergarten and between adults and children. This study is based on experience from the pedagogic personnel ... -
Lek i matematikkundervisningen de første skoleårene
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven belyser hva som er grunnskolelæreres meninger om lekens betydning i matematikk for å skape kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole. Lekens plass i skolen er et tema som er interessant, da den ... -
Lek i overgangen fra barnehage til skole
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er skrevet ved OsloMet - storbyuniversitet, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Oppgaven er en del av Master i Skolerettet utdanningsvitenskap, fordypning i kroppsøving og ... -
Lek og lekende tilnærminger i den første skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)Lek har i alle år, med varierende grad og fokus, vært en del av norske læreplaner og den norske skolen. Den nye læreplanen «Kunnskapsløftet 20» har et økt fokus rundt lek og utforsking for de yngste elevene. De siste to ... -
Lek og voksenrollen: En studie om barns lek og de voksnes involvering
(Master thesis, 2013)This is a qualitative research paper on children’s play and the adult’s role in children’s play. The method used is focus group interviews with the preschool teachers in four different kindergartens, in three different ... -
Lek under lupen - kritisk diskursanalyse av "Rammeplan for barnehagen"
(Master thesis, 2019)Med denne oppgaven ønsker jeg å bidra med å åpne opp for ulike måter å forstå lek, hvordan forståelsene kommer til uttrykk og får legitimitet i lys av barnehagens rammeplan. I 2017 kom det en ny og oppdatert rammeplan ... -
Lek – og lekende tilnærming i norskfagets begynneropplæring
(Master thesis, 2021)I et historisk perspektiv har alltid lek vært en del av den norske skolen og norske læreplaner, men i variert grad og med ulikt fokus. I masteremne begynneropplæring har lek – og lekende tilnærming vært et helt sentralt ... -
Lekemiljøets betydning for barns mulighet til medvirkning - En fenomenologisk undersøkelse av pedagogiske lederes jobb med lekemiljøet for at barn skal få muligheten til å medvirke
(Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er lekemiljøets betydning for barns mulighet til medvirkning. Jeg har jobbet ut fra problemstillingen: «Hvordan jobber pedagogiske ledere med det fysiske lekemiljøet for å ivareta barns mulighet ... -
Lekende lett: lek og motivasjon i leseopplæring
(Master thesis, 2023)Motivasjon for læring er noe av det viktigste en elev må ha for å kunne lære. Skaalvik definerer motivasjon for læring som en drivkraft som ligger bak innsatsen man har for læring (Skaalvik & Skaalvik, 2018, s. 138-139). ... -
Lekende læring i begynneropplæringen: En kvalitativ studie om lekens bidrag til elevenes skriving
(Master thesis, 2023)Lek har alltid vært en del av skolen. Det har likevel vært ulik grad av hvor mye begrepet lek har blitt inkludert i læreplanen. Om vi ser på dagens kunnskapsløfte, er leken mer sentral enn den var i LK 06. Vi har derfor ... -
Lekende tilnærming i matematikkundervisningen på førstetrinn
(Master thesis, 2023)Lekens plass i skolen, særlig i førsteklasse, har lenge vært diskutert, sammen med utfordringene med å få til å inkludere lek i alle de faglige målene som må på plass. Erfaringene og kunnskapen skolestarterne tar med seg ... -
Lekens plass i begynneropplæringen: en analyse av lærerveiledninger i norsk og matematikk for de yngste elevene
(Master thesis, 2021)Gjennom en kvalitativ, teoridrevet innholdsanalyse har jeg forsøkt å svare på problemstillingen: På hvilke måter tilrettelegger lærerveiledningene for lekpregete aktiviteter i norsk og matematikk for de yngste elevene? ... -
Lesbiske mødres fortellinger fra barnehagen-er.
(Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven setter søkelys på betydninger av profesjonsutøveres arbeid når det gjelder å møte ulike familier i barnehager i Norge i dag. Fokuset er avgrenset til å handle om familier der foreldrene er av samme ... -
Leseferdigheter - utvikling og vurdering
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Det har i den senere tid vært et økende fokus på vurdering i norsk skole. Vurdering for læring og tilpasset opplæring er nasjonale føringer man som skoleeier og lærer forplikter å forholde seg til. Mitt prosjekt tar for ... -
Lesekurs på ungdomsskolen – økt lesekompetanse med lesekurs på 10.trinn?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke om elever som strever med leseforståelse og leseflyt kan ha effekt av et intensivt lesekurs. I tillegg har jeg undersøkt hvordan et lesekurs kan påvirke motivasjonen og ... -
Lesing mellom linjene: En undersøkelse av hvordan lærebøker i norskfaget legger til rette for fiksjonsforståelse og tolkningskompetanse gjennom utforming av oppgaver knyttet til novelletekster
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg oppgavekulturen i norsklærebøker på ungdomsskolen fra tre ulike forlag. Formålet er å undersøke hvorvidt oppgaver knyttet til skjønnlitterære tekster kan bidra til å fremme fiksjonsforståelse ... -
Lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Hvorfor er det ikke bare norsklærerens jobb å utvikle leseferdigheter?
(Master thesis, 2018)I 2006 ble Kunnskapsløftet innført, og det nye ved denne reformen var et økt fokus på de grunnleggende ferdighetene innen lesing, skriving, regning og digital kompetanse. I tillegg ble den beskrevet som en literacyreform ... -
Lesninger av danning i barnehagen : en undersøkelse av barns subjektivitetsprosesser med diffraksjon og territorier som analysemetode
(Master thesis, 2012)In this study, different theoretical approaches are used to explore their potential analytical possibilities when bildung is the topic. The study is based on the new object clause which introduces the concept of bildung. ... -
Lesson Study som metode for å videreutvikle profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) i skolen
(Master thesis, 2019)Formålet med studien er å drøfte hvordan man kan legge til rette for utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse i skolen. Helt konkret er problemstillingen for denne undersøkelsen: Hvordan fungerer Lesson Study som ...