Blar i Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM) på forfatter "Jansen, Anne"
-
Barnevernet som medietekst - En kritisk lesning av en artikkelserie fra NRK om svikt og utilstrekkelighet i barnevernet
Andersen, Mona Elisabeth (Master thesis, 2015)I denne studien analyserer jeg en artikkelserie fra www.nrk.no om svikt og utilstrekkelighet i barnevernet. Tekstene leses med støtte i diskursanalytiske prinsipper og dekonstruktive lesepraksiser som legger til grunn at ... -
Definisjonsmakt og maktstrukturer i barnevernet. En drøfting av definisjonsmakt og maktstrukturer i barnevernet ved hjelp av Foucault
Wagenius, Camilla (Bachelor thesis, 2017)Som barnevernspedagog vil jeg møte barn og voksne med en vanskelig livssituasjon. Dette er mennesker som står i faresonen for å bli ekskludert og marginalisert i samfunnet. Det er helt sentralt hvordan systemet forstår, ... -
«Det handler ikke bare om å gi kjærlighet og utstyre de med en matpakke!» : en studie om hvordan fosterforeldre opplever det å være oppdragstakere i barnevernet; i spennet mellom statlig og kommunalt barnevern
Steen, Kari Elisabeth (Master thesis, 2013)Denne studien ser nærmere på fosterforeldres fortellinger og erfaringer med rekrutterings- og opplæringsprosessene før de ble fosterhjem, den oppfølging og veiledning de får etter at de har blitt fosterforeldre, og opplevelsen ... -
«Dette ville jeg aldri snakket med en student om ellers». Ungdom som medveiledere for barnevernstudenter i praksis.
Jansen, Anne; Olsen, Bjørn; Stenseng, Terje; Ugelstad, Hanne (Fontene forskning;1, Journal article; Peer reviewed, 2015)Rollene som student, veileder og ungdom byr på noen forståelser av hva som er mulige og umulige relasjoner, interaksjoner og profesjonelle praksiser. I prosjektet Ungdom som medveileder har unge som bor på barnevernsinstitusjoner ... -
«Mennesket er sammensatt, ergo må kunnskapen være sammensatt» Et kvalitativt studie av forholdet mellom ulike kunnskapsformer og profesjonsidentitet hos nyutdannede som jobber i barnevernstjenesten
Størkersen, Lise Merethe (Master thesis, 2014)Denne masterstudien handler om nyutdannede barnevernspedagoger og utvikling av profesjonsidentitet i møte med praksisfeltet. Fokus for analyse er hvordan kunnskap og profesjonsidentitet kan være gjensidig konstituerend ... -
Miljøterapeutiske virksomheter - en kultursensitiv tilnærming til miljøet som klinisk faktor
Simensen, Hege (Master thesis, 2008)In this master thesis my aim is to make suggestions to what are the characteristics of the occupations used in milieu therapy at institutions for youth where the milieu therapeutic treatment is considered to be the primary ... -
Parental death in young children’s lives: health professionals’ and kindergarten teachers’ contributions in meaning-making
Hogstad, Ingrid Johnsen; Jansen, Anne (Early Years;, Journal article; Peer reviewed, 2021-05-03)The present study focused on professionals’ meaning-making support to young children (1–6 years old) anticipating and grieving the loss of a parent because of a severe, somatic disease. A two-phased interview study with ... -
Positioning and subjectivation in research interviews: why bother talking to a researcher?
Jansen, Anne (International Journal of Social Research Methodology;, Journal article; Peer reviewed, 2013-10-04)Qualitative research interviews constitute specific contexts for creating and telling stories. This study illuminates the significance of the research interview on the subjectivation of participants who are usually rendered ... -
Smart, vulnerable, playful or just disturbing: A discourse analysis of child involvement in palliative care
Hogstad, Ingrid Johnsen; Jansen, Anne (Childhood; Volume: 27, issue: 4, Journal article; Peer reviewed, 2020-05-09)In Scandinavian countries, health professionals are legally obliged to involve patients’ minor children. A growing field of research focuses on the support to, and needs and experiences of, these children. We add to previous ... -
Søskenplasseringer i barnevernet - En kvalitativ studie om hvordan barnevernansatte vurderer om søsken skal plasseres sammen i fosterhjem
Amundsen, Lena Mia Merete (Master thesis, 2016)Det overordnende temaet for denne masteroppgaven er søskenplasseringer i barnevernet. Temaet er initiert av SOS Barnebyer som etterspør mer kunnskap, forskning og informasjon om temaet søsken i barnevernet. Oppgaven er ... -
Søskenrelasjoner i barnevernet - En kvalitativ studie om hvilken forståelse saksbehandlere i barnevernet har av betydningen av søskenrelasjoner og hvordan søskenrelasjonen ivaretas når søsken ikke bor sammen i fosterhjem
Persen, Kathrine Vold (Master thesis, 2019)Det overordnende temaet for denne masteroppgaven er søskenrelasjoner i barnevernet. Formålet med oppgaven har vært å få økt kunnskap og forståelse av ivaretagelse av søskenrelasjoner til barn under offentlig omsorg som ... -
Traumebevisst omsorg - i møte med barn utsatt for vedvarende omsorgssvikt
Olsson, Rebecca (Bachelor thesis, 2017)Skremmende og alvorlige hendelser i barndommen kan sette dype spor i et lite uskyldig barn. Omsorgssvikt fra en nær tillitsperson kan gjøre at barnet opplever et relasjonsbrudd som kan være potensielt traumatiserende, det ... -
”Ønsket er at søsken skal vokse opp sammen…” - En studie av saksbehandlere i barnevernet: Hvordan forstår de begrepet søsken, og hva vektlegges i deres vurderinger om søsken skal plasseres sammen eller skilles ved en plassering i fosterhjem.
Pedersen, Jeanette (Master thesis, 2016)Dette masterprosjetet handler om søskenplasseringer gjennom barnevernet, og de utfordringer og vurderinger saksbehandlere har og gjør knyttet til dette. Mange barn og unge i Norge i dag bor i ...