Søskenplasseringer i barnevernet - En kvalitativ studie om hvordan barnevernansatte vurderer om søsken skal plasseres sammen i fosterhjem
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/3397Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det overordnende temaet for denne masteroppgaven er søskenplasseringer i barnevernet.
Temaet er initiert av SOS Barnebyer som etterspør mer kunnskap, forskning og informasjon
om temaet søsken i barnevernet. Oppgaven er altså et samarbeidsprosjekt med organisasjonen
SOS Barnebyer. En egeninteresse for temaer knyttet til ulike sider ved omsorgsovertakelse og
plassering er bakgrunnen for at jeg søkte om å samarbeide med SOS Barnebyer. Denne
oppgavens mer spesifikke problemstilling handler om hvordan saksbehandlere i barnevernet
vurderer om søsken skal plasseres i samme fosterhjem. Herunder har jeg sett på hvilke
særskilte temaer det er som gjør seg gjeldende i disse vurderingene, hovedsakelig på hva
saksbehandlerne vurderer som grunner for og i mot for å plassere søsken sammen og hvilken
kunnskap de baserer sine vurderinger på.
Det empiriske materialet baserer seg på kvalitative dybdeintervjuer med seks saksbehandlere
fra tre ulike barnevernskontorer i og rundt Oslo. Teoretiske perspektiver og tidligere
forskning er med på å belyse begrunnelsene saksbehandlerne bruker når de snakker om disse
vurderingene. Hovedfunnene fra studien viser at i de tilfellene hvor man velger å ikke
plassere søsken sammen handler det om for det første forhold ved barnet og søsknene som at
det er utfordrende samhandlings og relasjonsmønstre mellom søsknene eller at det enkelte
barnet har så store og krevende omsorgsbehov at man vurderer det til barnet beste å bli
plassert alene. Det andre forholdet går i større grad på hva man vurderer fosterhjemmene har
kapasitet til men også hva fosterhjemmene selv ønsker og er villige til å ta i mot. Grunner for
å plassere søsken sammen går i stor grad ut på at søsken er en trygghet for hverandre, det gir
kontinuitet og livssammenheng, lettere å bevare kultur og religion og at søskenrelasjonen i
seg selv har verdi. Studien tyder på at dette er komplekse og vanskelige vurderinger hvor
saksbehandlerne med bakgrunn i fortiden og situasjonen her og nå, skal ta avgjørelser om
fremtiden på vegne av barna. Siblingplacement in the norwegian child welfare services is the subject for this master thesis.
The subject is initiated by SOS Children’s Villages Norway as they request and wish for more
knowledge, research and information about siblings in the norwegian Child welfare services.
This thesis is a collaboration with the organization SOS Children’s Villages in Norway. I
applied to collaborate with them because of my personal interests for subjects connected to
different aspects of children who are taken in to alternative care by the child welfare services.
More specified, the research question for this thesis concerns how child welfare employees
assess if siblings should be placed togheter when placed in foster care. I have researched what
topics the employees manifests as important, mainly what the employees assess and evaluate
as reasons to why and why not siblings should be placed together and what they base their
knowledge upon.
The empirical material that this thesis is based upon, are qualitative in-depth interviews with
six child welfare employees from three different child welfare offices in and around the Oslo
area. Theoretical perspectives and former research have been important components to
interpret and shed light upon the decisions and reasons the employees refer to when
discussing these evaluations. The main findings from this study shows that in those cases
where the siblings are not placed togheter, the reason for doing so is based on different
circumstances around the child and the siblings, such as challenging interaction- and
relationalpatterns between the siblings or that the childs individual needs are considered so
demanding that it is in the childs best interest to be placed individually. The other main reason
for not placing siblings together is based on what one evaluates that the fosterhome will have
the capacity to deal with but also what children the fosterhomes themselves wish and are
willing to accept. Reasons for placing siblings together are largely reasoned with the fact that
siblings can be a comfort for one another, it brings continuity and a sense of coherence in
their lives, it is easier to preserve and maintain religion and culture as well as the fact that the
siblingrelation in itself has its own value. The study suggests that these are complex and
difficult evaluations where the employees are supposed to make decicions concering the
childs future based on knowledge of the past and the situation here and now.
Beskrivelse
Master i sosialt arbeid