”Ønsket er at søsken skal vokse opp sammen…” - En studie av saksbehandlere i barnevernet: Hvordan forstår de begrepet søsken, og hva vektlegges i deres vurderinger om søsken skal plasseres sammen eller skilles ved en plassering i fosterhjem.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/3400Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette
masterprosjetet
handler
om
søskenplasseringer
gjennom
barnevernet,
og
de
utfordringer
og
vurderinger
saksbehandlere
har
og
gjør
knyttet
til
dette.
Mange
barn
og
unge
i
Norge
i
dag
bor
i
hjem,
hvor
deres
grunnleggende
og
mest
nødvendige
behov
ikke
blir
dekket.
Flere
av
disse
hjemmene
består
av
familier
med
flere
barn.
I
dagens
samfunn,
som
er
mer
preget
av
”mine,
dine,
våre
barn”
enn
det
var
tidligere,
gjør
de
ulike
barnevernssakene
mer
komplekse
og
muligens
også
mer
problematiske.
Behovet
for
mer
kunnskap
og
forskning
knyttet
til
søskenplasseringer
og
de
utfordringer
og
vurderinger
saksbehandlere
i
barnevernet
kan
stå
står
ovenfor
er
nødvendig.
Studien
er
kvalitativ
og
baserer
seg
på
forskningsintervjuer
gjort
med
fem
saksbehandlere
fra
to
ulike
barneverntjenester.
Alle
saksbehandlerne
var
kvinner.
Studiens
hensikt
er
å
undersøke
hvordan
saksbehandlerne
forstår
begrepet
søsken,
og
hva
de
vektlegger
i
deres
vurderinger
knyttet
til
om
søsken
skal
plasseres
sammen
eller
skilles
ved
en
plassering
i
fosterhjem.
Funnene
viser
at
diskusjoner
knyttet
til
søskenplasseringer
som
oftest
kommer
opp
i
de
sakene
hvor
saksbehandlere
tenker
at
det
kan
være
til
barnas
beste
og
plasseres
i
ulike
fosterhjem.
Sjelden
vurderes
det
adskilte
fosterhjem
på
yngre
barn
eller
søsken
som
er
tett
i
alder.
Ved
søskenplasseringer
oppstår
det
mange
ulike
og
komplekse
problemstillinger,
og
saksbehandlerne
i
min
studie
har
vist
til
fem
utfordringer
som
ofte
kommer
opp
–
antall
barn
i
søskenflokken,
alder,
manglende
fosterhjem,
biologiske
betingelser
og
barnas
ulike
behov.
Studien
diskuterer
viktigheten
av
å
forstå
kompleksiteten
i
de
ulike
barnevernssakene
som
omhandler
søskenplasseringer,
og
forstå
det
enkelte
barns
bakgrunn
og
situasjon
for
å
kunne
ta
en
mest
riktige
beslutningen
knyttet
til
fosterhjemsplassering
med
eller
uten
søsken. Today
a
great
number
of
children
and
youth
in
Norway
live
in
homes
where
their
fundamental
and
most
essential
needs
are
not
covered.
A
great
number
of
the
homes
that
are
used
for
foster
care
consist
of
families
with
several
children.
The
various
children
welfare
cases
become
even
more
complex
and
possibly
more
problematic,
as
the
society
today,
in
a
larger
extent
than
before,
is
characterized
by
families
with
a
«
mine,
yours
and
ours»
mentality.
Considering
the
given
issue
and
the
challenges
and
difficulties
the
case
workers
faces,
it
becomes
clear
that
there
is
a
lack
of
knowledge
and
research.
In
terms
of
this,
one
of
the
principal
objectives
for
this
study
is
to
contribute
to
enlarge
the
understanding
of
case
workers
role
and
assessments
of
siblings
in
the
Norwegian
children
welfare.
Therefore,
this
study
set
out
to
explore
and
examine
how
the
case
workers
understand
the
the
concept
of
siblings,
and
what
is
emphasized
in
there
assessment
of
whether
siblings
should
be
together
or
separated
when
placed
in
foster
care.
This
given
research
is
carried
out
by
using
a
qualitative
research
method
baed
on
interviews
of
in
total
five
case
workers
from
two
different
child
protective
services.
All
the
persons
interviewed
was
women.
The
study
provide
evidence
of
discussions
related
to
siblings
placement
in
most
cases
are
raised
when
the
case
workers
believe
separation
of
the
siblings
is
consistent
of
what
is
best
for
the
children.
It
is
rare
to
assess
separation
in
those
cases
where
the
children
are
very
young
children
or
the
siblings
are
close
in
age.
In
cases
of
siblings
placement
a
great
number
of
different
and
complex
issues
occur.
In
terms
of
this,
the
interviewees
in
this
study
points
at
five
challenges
that
often
comes
to
the
surface
in
siblings
placement
cases;
the
number
of
siblings,
age,
the
lack
of
foster
homes,
biological
conditions
and
the
children
different
needs.
Moreover,
the
study
discuss
the
importance
of
having
a
understanding
of
the
complexity
in
the
different
children
welfare
cases
that
concerns
siblings
placement.
In
addition,
it
highlights
the
importance
of
understanding
the
background
and
situation
of
each
children
in
order
to
be
able
to
decide
whether
it
is
best
keep
the
siblings
together
or
separate
them.
Beskrivelse
Master i sosialt arbeid