«Dette ville jeg aldri snakket med en student om ellers». Ungdom som medveiledere for barnevernstudenter i praksis.
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/3173Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Jansen, A., Olsen, B., Stenseng, T. & Ugelstad, H. (2015). «Dette ville jeg aldri snakket med en student om ellers». Ungdom som medveiledere for barnevernstudenter i praksis. Fontene forskning, (1), 72-85 http://fonteneforskning.no/forskning/dette-ville-jeg-aldri-snakket-med-en-student-om-ellers-6.19.345857.2d0f1ff35bSammendrag
Rollene som student, veileder og ungdom byr på noen forståelser av hva som er mulige og umulige relasjoner, interaksjoner og profesjonelle praksiser. I prosjektet Ungdom som medveileder har unge som bor på barnevernsinstitusjoner vært medveiledere for studenter som har vært i praksis som en del av utdanningen. Fire ungdommer har gjennom studentenes praksisperiode formidlet erfaringer om det å være barnevernsklienter og gitt innspill til studentene på deres profesjonsutøvelse. Ungdommer, studenter og praksisveiledere er blitt intervjuet om sine erfaringer med å delta i prosjektet. Analyser av disse intervjuene får fram at vi ved å endre på roller og relasjoner har skapt nye betingelser og muligheter for læring og utvikling. Dette har skjedd ved at deltagerne har inngått i praksisfellesskaper, der både ungdommer og studenter er blitt tilbudt posisjoner som er annerledes og overskrider dem som vanligvis forbindes med student-ungdom-relasjoner. For ungdommene blir posisjonen som den kompetente barnevernsklient og veileder tilgjengelige, for studenten blir en ny form for profesjonsutøvelse gjort mulig.