• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • SAM - Department of Social Work, Child Welfare and Social Policy
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • SAM - Department of Social Work, Child Welfare and Social Policy
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Definisjonsmakt og maktstrukturer i barnevernet. En drøfting av definisjonsmakt og maktstrukturer i barnevernet ved hjelp av Foucault

Wagenius, Camilla
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
138.pdf (476.6Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/20.500.12199/952
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • SAM - Department of Social Work, Child Welfare and Social Policy [339]
Sammendrag
Som barnevernspedagog vil jeg møte barn og voksne med en vanskelig livssituasjon. Dette er mennesker som står i faresonen for å bli ekskludert og marginalisert i samfunnet. Det er helt sentralt hvordan systemet forstår, fortolker og definerer barn og familiers livssituasjoner. Hvordan problematiske aspekter tolkes og beskrives kan være høyst avgjørende for videre utfall i en barnevernssak. Kompleksiteten i menneskers liv nødvendiggjør en organisering og kartlegging for å kunne skape et helhetlig bilde over hvilke behov klienten har. Barnevernspedagogen råder over en makt til å fremheve og overse egenskaper og aspekter ved klientens liv. En makt og dominans over virkelighetsbeskrivelsen. Makten til å definere andre mennesker.

Oppgavens problemstilling spør hvordan Foucaults maktperspektiver kan bidra til forståelse av en skjev fordeling av definisjonsmakt og maktstrukturer i barnevernet. Jeg vil i denne bacheloroppgaven innby til en undring vedrørende maktpotensialet i strukturer, og maktpotensialet i kunnskap og språk. Jeg har tatt for meg hvordan økt forutsetning gjennom kunnskap og språk etablerer og opprettholder en skjev fordeling av definisjonsmakt; gjennom klientbeskrivelser, barnevernets tekster, og definisjonsmaktens påvirkning i samarbeid mellom klient og barnevernspedagog.
Beskrivelse
Bachelor i Barnevern
Utgiver
Høgskolen i Oslo og Akershus

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit