Miljøterapeutiske virksomheter - en kultursensitiv tilnærming til miljøet som klinisk faktor
Abstract
In this master thesis my aim is to make suggestions to what are the characteristics of
the occupations used in milieu therapy at institutions for youth where the milieu therapeutic
treatment is considered to be the primary factor in the treatment? Several papers have been
written about how the milieu therapy should be conducted (Larsen and Selnes 1995, Larsen
2004, Halvorsen 2006), but little about how it is actually practiced today. By performing a
study based on the activity theoretical tradition I hope to generate new knowledge that could
expand our understanding of milieu therapy in practice. Milieu therapy for children and youth
is today established within the psychodynamic tradition (Larsen 2004).
The data in this thesis have been collected at a psychiatric treatment centre for youth,
where observations and interviews were conducted to produce the empirical material. The
informants were youth (13 – 16 years) and milieu therapists at the centre. Six interviews were
conducted; three of them were individual interviews with the youth, and three were focus
group interviews with the milieu therapists. All the interviews were structured as life mode
interviews, where time was the organising principle (Andenæs 1991). The fieldwork was
conducted over a period of two days; one night shift and the following day shift.
A culturally sensitive understanding has evolved from the empirical material, where
the activity theoretical perspective is supplemented with elements from occupational science,
sociology of culture and psychology of culture. Based on this point of view, an extended
understanding is created of the existing power structures which sustain the cultural threads we
take for granted. At the same time, it becomes clear that the life we experience – that is, what
we do in our daily lives – cannot be categorised easily.
After comparing the information from the various informants, three themes emerged:
1) The complexity of the every day tasks. The milieu therapists’ primary assignment, which is
to accommodate and organise change and development, is incorporated into the every day
tasks. 2) The milieu therapists’ disallowance of the importance of the practical knowledge in
the therapeutic work. In the thesis I interpret this pattern to be a result of the therapists’
continued maintenance of the medical comprehension as a reference. 3) Lacking correlation
between the intended purpose of the therapeutic occupations and the youth’s experience of the
same occupations. This deficiency can be interpreted as a consequence of the fact that the
therapeutic day consists of a series of incorporated occupations, which creates a contradiction to the therapists’ medical point of reference. Med denne master- oppgaven tar jeg sikte på å etablere kunnskapsforslag om hva som
kjennetegner virksomhetene som benyttes i miljøterapeutisk hensikt ved en institusjon for
ungdom, der det miljøterapeutiske arbeidet ansees som det primære i behandlingen? Det er
skrevet en del om hvordan miljøterapeutisk intervensjon bør praktiseres (Larsen og Selnes
1995, Larsen 2004, Halvorsen 2006), men lite om hvordan den faktisk praktiseres i dag. Ved å
forankre studien i den virksomhetsteoretiske tradisjonen håper jeg å forløse ny kunnskap som
kan utvide forståelsen av miljøterapeutisk praksis, da miljøterapi med barn og unge per i dag
primært har sin forankring innenfor den psykodynamiske tradisjonen (Larsen 2004).
Datainnsamlingen fant sted ved et ungdomspsykiatrisk behandlingshjem hvor
observasjon og intervju ble benyttet for å produsere det empiriske materialet. Informantene
omfatter både ungdommer (13- 16 år) og miljøterapeuter ved institusjonen. Det ble til
sammen foretatt seks intervju, henholdsvis tre individuelle intervju med ungdommene og tre
gruppeintervju med miljøterapeutene. Samtlige av intervjuene ble strukturert som
livsformsintervju hvor tiden fungerer som organiserende prinsipp (Andenæs 1991).
Feltarbeidet strakk seg over to dager; en kvelds- vakt med påfølgende dag – vakt.
I møte med det empiriske materialet vokste det fram en kultursensitiv forståelse hvor
det virksomhetsteoretiske perspektivet suppleres med elementer fra aktivitetsvitenskapen,
samt kultur- sosiologi og kultur- psykologi. Med dette utgangspunktet skapes en utvidet
forståelse for at det foreligger maktstrukturer som opprettholder de kulturelle trådene vi tar for
gitt, samtidig som vi gjøres oppmerksomme på at det levde liv – altså det vi gjør i det daglige
- vanskelig kan deles inn i kategorier.
Etter å ha sammenlignet informasjonen fra de ulike informantene var det tre tema som
utkrystalliserte seg for meg; 1) Kompleksiteten i de daglige gjøremålene. Miljøterapeutenes
primære oppgave- å legge til rette og organisere slik at forandring og utvikling blir muliginkorporeres
i daglige gjøremål. 2) Miljøterapeutenes underkjennelse av den praktiske
kunnskapens plass i det miljøterapeutiske arbeidet. I denne framstillingen tolker jeg denne
tendensen som et resultat av at miljøterapeutene fortsatt opprettholder medisinens forståelse
som sin referanse. 3) Manglende korrelasjon mellom den intenderte hensikten til de
miljøterapeutiske virksomhetene og ungdommenes opplevelse av disse. Denne manglende
korrelasjonen tolkes som en konsekvens av at den miljøterapeutiske hverdagen består av en
serie med inkorporerte virksomheter og det motsetningsforholdet som oppstår når
miljøterapeutene opprettholder medisinen som sitt holdepunkt.
Description
Master i sosialt arbeid