Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Smestad, Bjørn"
Now showing items 1-20 of 27
-
Allmennlærerstudenters arbeidsinnsats : bedre enn sitt rykte?
Martinussen, Geir; Smestad, Bjørn (FoU i Praksis;2010, Chapter; Peer reviewed, 2011-04)Tradisjonelt har undersøkelser av studentenes arbeidstid foregått ved å be studentene om å estimere sin gjennomsnittlige arbeidstid pr uke, ofte for et langt tidsrom. Denne måten å undersøke på har metodiske svakheter ... -
Changes in grades on the Norwegian lower secondary school mathematics exam
Fossum, Aina; Smestad, Bjørn (Peer reviewed; Journal article, 2022)Exams based on Norway’s 2006 math curriculum were given every spring from 2009 to 2019, and the distribution of grades varied widely. Based on document analyses of the mathematics exams, we identify some traits of the ... -
Design research with history in mathematics education
Smestad, Bjørn (Chapter; Peer reviewed, 2017)This paper describes a research project analysing design research projects with history of mathematics. As a background, the theory of design research is invoked. For the purpose of this paper, preliminary analyses of ... -
Dimensions of teachers’ transdisciplinary competence based on a systematic review of three transdisciplinary areas
Smestad, Bjørn; Gillespie, Astrid (Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE);Vol. 4 No. 3-4 (2020): Perspectives on teachers’ transdisciplinary professional competence, Journal article; Peer reviewed, 2020-12-29)This study contributes to the conceptualisation of teachers’ competence through a systematic review (a concept synthesis) of three key transdisciplinary competencies—teachers’ diversity competence, teachers’ research and ... -
Diversity in Norwegian mathematics examinations, 1962–2020
Smestad, Bjørn; Fossum, Aina (Peer reviewed; Journal article, 2014)Increasingly, mathematics educators see the importance of representation of diversity in pedagogical texts. The number of identity markers often considered has increased over the previous half century, and now includes, ... -
Effekter av økt lærertetthet på elevers matematikkprestasjoner i ungdomsskolen
Løken, Marie Vellesen (Master thesis, 2020)Gjennom kvantitativ metode søker oppgaven å undersøke forskningsspørsmålet «Hva har økt lærertetthet å si for elevenes prestasjoner i matematikk?». Jeg undersøker om det er en sammenheng mellom ungdomsskoleelevers prestasjoner ... -
Eksamen på like vilkår?
Fossum, Aina; Rogstad, Jon; Smestad, Bjørn (Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning;, Peer reviewed; Journal article, 2022)Fram til koronapandemien var eksamen en fast del av elevenes sluttvurdering både i ungdomsskolen og i videregående skole. De siste tre årene har imidlertid både muntlig og skriftlig eksamen vært avlyst. Neste skoleår kommer ... -
Elever med ekstraordinært læringspotensial i matematikk – en kvalitativ studie av læreres arbeid på småskoletrinnet
Tallaksen, Synne Marie Hegna (Master thesis, 2018)Problemområde I denne masteroppgaven gir jeg leseren et innblikk i hva læreren gjør for å tilpasse matematikkundervisningen til elever med ekstraordinært læringspotensial på småskoletrinnet. Det nasjonale fag- og ... -
En observasjonsstudie av elevers autoritet i aldershomogene og aldersblandede grupper i matematikkundervisning
Delbekk, Kristin Brath (Master thesis, 2024)I takt med økende elevdeltakelse i matematikkundervisning, får elevene mer ansvar for å dele autoritet med hverandre (Edelen et al., 2023; Langer-Osuna, 2016). En ujevn autoritetsfordeling kan hemme like muligheter for ... -
Exams in calculations/mathematics in Norway 1946–2017 – content and form
Smestad, Bjørn; Fossum, Aina (Proceedings of the European Society for Research in Mathematics Education;CERME 11, Conference object, 2019)Mathematics has been a constant part of Norwegian primary schooling. This impression of constancy is misleading, however. In the period from 1946 to 2017, the subject ‘regning’ (calculations) had its name changed to ... -
Fysisk aktivitet som tiltak for hevede matematikkprestasjoner – en systematisk oversiktsartikkel
Joberg, Astrid Helene Brenna (Master thesis, 2022)Forskning viser at fysisk aktivitet har mange fordeler for individet, som senkede stressnivåer og økt trivsel. Forskning peker også på at dette kan bedre akademiske prestasjoner, og det foreligger en hypotese om at effektene ... -
Grunnskolelæreres forståelse av begrepet dybdelæring i matematikk: En fenomenografisk undersøkelse av hva grunnskolelærere legger i begrepet dybdelæring
Fjelltvedt, Wenche Elisabeth (SKUT;2019, Master thesis, 2019)Introduksjon: Dybdelæring skal inn i skolen, og lærere er blitt ansvarlig for å få til dette. For å få til dybdelæring i undervisningen kreves det at elevene er aktive og involverte i sin egen læring, og at læreren legger ... -
Hvilke fag får GLU-studentene kompetanse i? En analyse av grunnskolelærerstudentenes studiepoengproduksjon 2013/14
Smestad, Bjørn (Report, 2015)For tida legges det stor vekt på at lærere bør ha studiepoeng i fagene de underviser, og også at de må ha større faglig fordypning i enkelte utvalgte fag. Imidlertid viser statistikken at svært mange lærere mangler kompetanse, ... -
Hvilke fag får GLU-studentene kompetanse i? En analyse av grunnskolelærerstudentenes studiepoengproduksjon 2012/13
Smestad, Bjørn (Journal article, 2014-01)Det er en sterk trend i tiden at det stilles høyere krav til læreres formelle faglige kompetanse. Det er innført krav om 60 studiepoeng i matematikk, norsk og engelsk for å bli tilsatt for å undervise disse fagene på ... -
Hvilke fag får GLU-studentene kompetanse i? En analyse av grunnskolelærerstudentenes studiepoengproduksjon 2014/15
Smestad, Bjørn (Report, 2016-01)For tida legges det stor vekt på at lærere bør ha studiepoeng i fagene de underviser, og også at de må ha større faglig fordypning i enkelte utvalgte fag. Dette innebærer en stor endring – ferdigutdannede lærere vil kun ... -
LGBT Issues in Norwegian Textbooks: Shared or Fragmented Responsibility?
Smestad, Bjørn (Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE);Vol 2 No 4 (2018): General Issue: Research in Comparative Education Revealing the Work Ahead in Ensuring Respect for Inalienable Rights, Journal article; Peer reviewed, 2018-12-15)In Norway, a model for schools’ teaching about LGBT issues is chosen where the responsibility is divided between different school subjects: social science, natural science, RLE (religion, philosophies of life and ethics), ... -
Læreres erfaringer med fysisk aktiv læring i matematikk
Tvinde, Julie Schrøder; Koren, Katrine Margrete Seem (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er et resultat av et ønske om å lære mer om fysisk aktiv læring slik at vi på sikt kan bruke dette i vår egen undervisning som fremtidige lærere. Problemstillingen som er lagt til grunn for studien er: ... -
Lærerstudenters erfaringer med - og holdninger til - matematikkfaget
Smestad, Bjørn; Eriksen, Elisabeta Iuliana; Martinussen, Geir; Tellefsen, Helga Kufaas (Chapter; Peer reviewed, 2012-04)Gjennom en spørreundersøkelse blant over 1400 studenter på ulike profesjonsutdanninger ved Høgskolen i Oslo har vi forsøkt å belyse problemstillingen «Hvilke forskjeller og likheter er det i studenters erfaringer med og ... -
Masteroppgaver og profesjonsrelevans i pedagogikk, matematikk og kroppsøving
Skagen, Kaare; Løndal, Knut; Kleve, Bodil; Smestad, Bjørn (FoU i praksis;12 (3), Journal article; Peer reviewed, 2018)Masteroppgaver i lærerutdanning bør utgjøre toppunktet i studentenes teoretiske og praktiske, operative kunnskapsutvikling. I denne artikkelen analyseres profesjonsrelevansen i 65 masteroppgaver i pedagogikk (17), matematikk ... -
Matematikklæring og uteskoleundervisning – muligheter og begrensninger
Kjernsli, Julie Martinsen (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet ved OsloMet – storbyuniversitetet, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Studieretningen er grunnskolelærerutdanning 1-7, med fordypning i begynneropplæring matematikk. ...