Allmennlærerstudenters arbeidsinnsats : bedre enn sitt rykte?
Chapter, Peer reviewed

Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/676Utgivelsesdato
2011-04Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Martinussen, G. & Smestad, B. (2011). Allmennlærerstudenters arbeidsinnsats : bedre enn sitt rykte? I: T.L. Hoel, T.M. Guldal, C.F. Dons, S. Sagberg, T. Solhaug & K. Wæge (Red.), FoU i praksis 2010. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 10. og 11. mai 2010. (s. 331-340). Trondheim: Tapir.Sammendrag
Tradisjonelt har undersøkelser av studentenes arbeidstid foregått ved å be studentene om å estimere sin gjennomsnittlige arbeidstid pr uke, ofte for et langt tidsrom. Denne måten å undersøke på har metodiske svakheter knyttet blant annet til studentenes evne til å huske slikt i ettertid. Gjennom at vi har bedt lærerstudenter føre logg over sin arbeidstid gjennom tilfeldige uker og deretter gitt dem en spørreundersøkelse, har vi fjernet noen av feilkildene. Vi har dessuten intervjuet noen av studentene i etterkant for å undersøke hvordan de har tolket spørsmålene.
Resultatene er oppsiktsvekkende. I gjennomsnitt oppgir studentene at de arbeider mellom 30 og 60 prosent mer enn andre undersøkelser har tydet på.
En analyse av studentenes svar gir innspill til hvordan slike undersøkelser bør gjennomføres og behandles for å gi et riktigere og rikere bilde av studentenes arbeidstid.