Blar i ODA Open Digital Archive på tittel
Viser treff 8298-8317 av 17250
-
«Jeg gleder meg til torsdag»
(NOVA Rapport 7/09, Report, 2009)Rapporten er et delprosjekt som inngår i prosjektet «Eldre innvandrere - tilpasning av pleie og omsorgstilbudet», som er finansiert av Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Delprosjektet har hatt som målsetting å se nærmere ... -
«Jeg gleder meg til torsdag»
(NOVA Rapport 7/09, Report, 2009)The senior centers are important for the preventive health work for elders. They are localized in local communities and this makes them open (accessible) to many elderly people. Still there are few elders with migrant ... -
«Jeg hadde en anelse om at det kom til å bli tøft, men ikke på langt nær så tøft som det faktisk har vært»: En undersøkelse av nyutdannede kroppsøvingslæreres opplevelser av overgangen fra studie til yrkespraksis
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan nyutdannede kroppsøvingslærere på barneskolen opplever overgangen fra studie til yrkespraksis. Ifølge GNIST-rapporten (2016), velger en av ti personer som blir ... -
Jeg har en drøm: er det vanskelig å endre skolen fordi vi ikke tar hensyn til det vanskelige?
(Master thesis, 2009)Rapporten er skrevet ut fra et skoleutviklingsprosjekt ved Elvedalen skole, hvor jeg har hatt et oppdrag som aksjonsforsker. Her har jeg arbeidet i lag med lærerne på ungdomstrinnet. Målet har vært økt læring hos elevene ... -
"Jeg har kun lyst til å ha det hyggelig med familien min" En vurdering av samvær etter omsorgsovertakelse
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om omsorgssviktede barn mellom 12-18 år og foreldres erfaringer med samvær etter omsorgsovertakelse hjemlet i barnevernloven § 4-12. Studien kartlegger barn og biologiske foreldres oppfattelse ... -
”Jeg har vært veldig pådriver selv, men har ikke sett hva som må til” : en kvalitativ studie om erfaringer med kommunebasert rehabilitering etter traumatisk hjerneskade med langvarige kognitive vansker
(Master thesis, 2012)Formål: Hensikten med denne studien var å få kunnskap om informantenes erfaring med oppfølging av kommunebaserte rehabiliteringstjenester. Hva opplevdes hensiktsmessig og tilpasset deres behov etter å ha fått en traumatisk ... -
”Jeg kan følge med og kanskje lære meg det” - En kvalitativ studie med fokus på opplevelser av deltakelse og mestring i faget kroppsøving hos barn med funksjonsnedsettelser.
(Master thesis, 2013)Bakgrunnen for denne studien er politiske føringer om viktigheten av å drive med fysisk aktivitet, og deltakelse i samfunnet for øvrig. Forskning peker i retning av at barn med funksjonsnedsettelser er vanskeligstilte i ... -
"Jeg kan være en trygg voksen for de, sånn at de får en god dag, med mulighet for aktivitet og samtale hvis det skulle være noe". En kvalitativ studie av hvordan sosialarbeidere arbeider med den psykiske helsen til ungdom på barneverninstitusjon
(Master thesis, 2022)The purpose of this study is to gain insights into how social workers work with adolescent mental health in child welfare institutions. I want to survey how the environmental therapeutic work undertaken in these institutions ... -
«Jeg kjenner meg ikke alltid igjen i den virkeligheten som media beskriver» - En kvalitativ intervjustudie om profesjonsforståelser mellom barnevernskonsulenter og journalister
(Master thesis, 2023)Barnevernstjenesten befinner seg med jevne mellomrom i situasjoner hvor tjenesten eller enkeltsaker blir omtalt i media. Den 8. januar 2023 skjedde det igjen. Mina Alexandra og Mille Andrea Hjalmarsen ble funnet døde bare ... -
Jeg leser bare hvis jeg må - En statistisk og komparativ analyse av lesevaner og holdning til lesing på 7. og 10. trinn
(Master thesis, 2015)Lesekompetanse er en forutsetning for å fungere i et moderne tekstbasert samfunn. Det er derfor en utfordring at mange ungdommer leser lite. I denne studien med problemstilling Hvilken rolle spiller overgangen fra barneskole ... -
Jeg liker penger og skulle gjerne hatt mer…. Samtaler med barn og unge om det å vokse opp i en kommersiell hverdag
(Arbeidsnotat 14-2000, Notat, 2000)Det skrives å snakkes mye om dagens unge og hvordan det er å vokse opp i dag. Mange voksne uttrykker bekymringer for de oppvoksende slekter. En av disse bekymringene knytter seg til det vi kan kalle kommersialiseringen av ... -
Jeg mener det jo bare godt: En kvalitativ studie av påvirkeres refleksjoner om ansvar og begrunnelse for virksomhet på Instagram
(MAPO;2020, Master thesis, 2020)De senere årene har påvirkeres ansvar i sosiale medier blitt debattert flere ganger i det offentlige. Det er samtidig sparsomt med kvalitativ forskning på påvirkere og refleksjoner rundt ansvar på nett. Studien tar ... -
”Jeg prøvde å fortelle at islam betyr fred” : en fenomenologisk studie av elleve norske muslimers møter med barnehager og skoler
(Master thesis, 2010)Dette er en fenomenologisk studie der jeg har ønsket å se på norske muslimers møte med skoler og barnehager, og hvorvidt de ble gitt samme kvalitet på innholdet som ikke-muslimske barn. Et utgangspunkt for oppgaven har ... -
«JEG SER NOE SOM DU IKKE SER». Hvordan blir brukermedvirkning til som politisk, organisatorisk og sosialfaglig praksis i barnevernets undersøkelser?
(Doctoral thesis; Peer reviewed, 2016)Avhandlingens tema er brukermedvirkning og hvordan brukermedvirkning blir til som politisk, organisatorisk og sosialfaglig praksis i barnevernets undersøkelser. Ved hjelp av Niklas Luhmanns systemteori og begrep om ... -
Jeg skal, jeg vil, jeg må! En kvalitativ studie om brukeres erfaringer med Canadian Occupational Performance Measure benyttet i hverdagsrehabilitering
(MAERG;2018, Master thesis, 2018)Innledning: Flere stortingsmeldinger har økt fokus på hverdagsrehabilitering og brukermedvirkning. Brukermedvirkning har en vag definisjon, krever ofte tolkning og må tilpasses til ulike kontekster. Det er derfor behov ... -
"Jeg synes den terskelen har blitt høyere". Læreres beskrivelser av arbeid med psykisk helse i skolen
(Master thesis, 2022)Det kan sies å være en økning i barn og unge som opplever psykiske vansker. Som et resultat har forventningene til læreren økt. Denne studien undersøker hvordan grunnskolelærere opplever sin rolle i arbeidet med psykisk ... -
"Jeg søker ikke, jeg leter" En kvalitativ undersøkelse av afasi og informasjonsadferd
(Master thesis, 2020)Afasi er en ervervet språksvikt etter hjerneskade. Diagnosen fører til vansker med å bruke og/eller forstå muntlig språk, i tillegg til lese- og skrivevansker. Afasi er forbundet med stor variasjon, der benevningsvansker ... -
"Jeg tenker ikke over det til vanlig, vet du…" En mikroetnografisk undersøkelse av personalets tanker, refleksjoner og holdninger omkring sine interaksjoner med de yngste i barnehagen
(Master thesis, 2014)De yngste barna har i de senere år markert seg i barnehagefeltet på lik linje med større barn (Statistisk Sentralbyrå, 2012a). Statistikken viser at også de yngste er i barnehagen hver dag og tilbringer store deler av dagen ... -
«Jeg trener jo for livet!» En kvalitativ studie om læreres erfaringer med å inkludere funksjonsnedsatte elever i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Skolens samfunnsmandat kan forstås som et bredt oppdrag som handler om å danne og utdanne individer, som skal skal bringe demokratiet videre (Opplæringsloven, 1998). Alle elevene skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter ... -
«Jeg tror ikke han dør, barn dør ikke av kreft og hvertfall ikke barn i bøker». En klasseromstudie om barns kognitive skjema i møte med en utfordrende bildebok
(Master thesis, 2022)Denne studien tar for seg møtet mellom barns kognitive skjema og en utfordrende bildebok med temaene alvorlig sykdom og død. Boka jeg har valgt å bruke er Vi er LØVER! av Jens Mattsson og Jenny Lucander. Oppgavens ...