• Murray Sidman: A Life of Giving 

      Johnson, Cammarie; Iversen, Iver H.; Kenyon, Paula; Holth, Per; de Souza, Deisy das Graças (Journal of Applied Behavior Analysis;, Journal article; Peer reviewed, 2020-05-12)
      Murray Sidman's contributions to the science of behavior span many areas including avoidance behavior, coercion and its effects, stimulus control, errorless learning, programmed learning, stimulus equivalence, and ...
    • Muscle Activation in Unilateral Barbell Exercises: Implications for Strength Training and Rehabilitation 

      Mausehund, Lasse; Skard, Audun Eithun; Krosshaug, Tron (Journal of Strength and Conditioning Research;Epub ahead of print, Journal article; Peer reviewed, 2018-06-01)
      The purpose of the present investigation was to assess lower-body muscle activity and hamstrings-to-quadriceps (HQ) activation ratios during performance of the split squat (SS), single-leg squat (SLS), and rear foot ...
    • Muscle mass and association to quality of life in non-small cell lung cancer patients 

      Bye, Asta; Sjøblom, Bjørg; Wentzel-Larsen, Tore; Grønberg, Bjørn Henning; Baracos, Vickie E.; Hjermstad, Marianne Jensen; Aass, Nina Kathrine; Bremnes, Roy M.; Fløtten, Øystein; Jordhøy, Marit Slaaen (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Background Cancer wasting is characterized by muscle loss and may contribute to fatigue and poor quality of life (QoL). Our aim was to investigate associations between skeletal muscle index (SMI) and skeletal muscle ...
    • Musculoskeletal pain is not clearly associated with the risk of anterior cruciate ligament reconstruction in adolescents 

      Strømme, Sofie Hammernes; Guddal, Maren Hjelle; Fenstad, Anne Marie; Visnes, Håvard; Zwart, John Anker Henrik; Storheim, Kjersti; Johnsen, Marianne Bakke (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Objectives The purpose of this study was to investigate whether self-reported musculoskeletal pain (MSP) was associated with a future anterior cruciate ligament reconstruction (ACLR). Methods In this population-based ...
    • Musculoskeletal pain is not clearly associated with the risk of anterior cruciate ligament reconstruction in adolescents 

      Strømme, Sofie Hammernes; Guddal, Maren Hjelle; Fenstad, Anne Marie; Visnes, Håvard; Zwart, John Anker Henrik; Storheim, Kjersti; Johnsen, Marianne Bakke (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Objectives The purpose of this study was to investigate whether self-reported musculoskeletal pain (MSP) was associated with a future anterior cruciate ligament reconstruction (ACLR). Methods In this population-based ...
    • Musculoskeletal pain is not clearly associated with the risk of anterior cruciate ligament reconstruction in adolescents 

      Strømme, Sofie Hammernes; Guddal, Maren Hjelle; Fenstad, Anne Marie; Visnes, Håvard; Zwart, John Anker Henrik; Storheim, Kjersti; Johnsen, Marianne Bakke (Journal article; Peer reviewed, 2023)
      Background Greater Trochanteric Pain Syndrome (GTPS) is a common chronic musculoskeletal condition that may affect physical function, quality of life and sleep. The Victorian Institute of Sport Assessment-Gluteal questionnaire ...
    • Museet som portvokter eller "spørrer": Praksiser for brukermedvirkning på DigitaltMuseum og Minner 

      Bergrem, Ellen Fareth (Master thesis, 2019)
      forstått og implementert, og i hvilken grad praksisene medfører endringer for museene som kunnskapsinstitusjoner. Gjennom kvalitative intervjuer med ulike aktører i sektoren belyses problemstillingen fra ulike perspektiver. ...
    • Museum og skolesamarbeid med digital teknologi om kunst 

      Skyberg, Karin J. (Master thesis, 2015)
      Skolen har en viktig rolle i samfunnets kultur, og skoleelever er en målgruppe for museene. ""Få øye på Munch"" er et eksempel på nye måter å få ungdom til å oppleve museum og kunst på og med bruk av digitale teknologi. I ...
    • Museum som alternativ læringsarena i naturfag: En kvalitativ studie av hvordan museum kan inkorporeres i naturfagundervisningen på mellomtrinne 

      Sæland, Alexander; Stulen, Oscar Wingerei (Master thesis, 2022)
      I denne studien har vi undersøkt hvordan lærere kan bruke museum som alternativ læringsarena i naturfag. Bakgrunnen er naturfagets økte fokus på undring, nysgjerrighet, og praktisk og utforskende arbeid, etter at den nye ...
    • Museum som læringsarena 

      Lafkiri, Ibrahim (Bachelor thesis, 2018-04-30)
      Min bacheloroppgave er basert på en kvalitativ studie, hvor jeg har valgt å undersøke hvordan læring skjer utenfor klasserommet. Jeg har tatt utgangspunkt i Zoologisk museum i Oslo som en læringsarena, og bruker observasjon ...
    • Music and neuroscience research for mental health, cognition, and development: Ways forward 

      Agapaki, Maria; Pinkerton, Elizabeth; Papatzikis, Efthymios (Frontiers in Psychology;13:976883, Peer reviewed; Journal article, 2022-08-25)
      The brain function on music has been a recently developing field of neuroscience that holds a position of great interest to neuroscientists, psychologists, health professionals, and musicians alike. The primary goal of ...
    • Music education through the lens of ITERS-R: Discussing results from 206 toddler day care groups 

      Vist, Torill; Os, Ellen (Research Studies in Music Education;Article first published online March 27, 2019, Journal article; Peer reviewed, 2019)
      This article presents results from a large-scale Norwegian study that examines the quality of early childhood education and care, using the research tool ITERS-R. Although ITERS-R consists of 39 items, this article focuses ...
    • Music of the multiethnic minority : a postnational perspective 

      Knudsen, Jan Sverre (Music and arts in action;3 (3), Journal article; Peer reviewed, 2011)
      This article examines implications of a postnational perspective on the music of minorities. As an example, the musical practices of a multiethnic hip-hop group in Norway are discussed with reference to musicological, ...
    • Musical Politics in the Cuban Police Order 

      Bøhler, Kjetil Klette; Klette Bøhler, Kjetil (Chapter; Peer reviewed, 2020-05)
      This chapter explores how Cuban popular dance music nurtures and contests revolutionary values in today’s Cuba.1 I focus on the performance and discursive construction of the song ‘Cubanos por el mundo’ by Interativo, one ...
    • The musical present: A polyphonic philosophical investigation 

      Bjerstedt, Sven; Fossum, Hanne; Leijonhufvud, Susanna; Lonnert, Lia (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Journal article; Peer reviewed, 2016)
      How can music education be enriched by the concept of time? This article is based on the assumption that the present moment, the musical ‘now’, is of the utmost importance not only to the musical performer or listener ...
    • Musikeres opplevelse av helse i musikkbransjen 

      Zeigler, Ragnhild Bergersen (MAPO;2015, Master thesis, 2015)
      Bakgrunn: Musikere har en høy forekomst av fysiske og psykiske lidelser og et lite regulert arbeidsliv. Frilansmusikere lever med lave lønninger, mye alkohol og store fysiske og psykiske belastninger, men allikevel er det ...
    • Musikk og tilhørighet: Hvordan virker musikkaktiviteter i skolehverdagen inn på tilhørighet i en klasse på mellomtrinnet? 

      Ulland, Therese Grandahl (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven tar for seg opplevelsen av tilhørighet blant elever i en klasse på mellomtrinnet, og hvordan musikkaktiviteter kan brukes for å skape tilhørighet. Det å oppleve å ha et sted å høre til går under de ...
    • Musikken bidrag i læringsprosessen 

      Hauge, Torstein (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgåva tar føre seg problemstillinga: Kva er ungdomselevar si oppleving av musikkens påverknad på fokus og konsentrasjon, i ein individuell elevaktivitet? I tillegg skal eg undersøke om det er ein samanheng ...
    • Musikkfaget i grunnskolen og fremtidens kompetansebehov: - En studie av spenningen mellom nytte- og dannelsesaspekter i Kunnskapsløftet 2020 

      Kristoffersen, Sigurd Håvard Monsen (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgavens problemstilling stiller spørsmålet: «Hvordan kan musikkfaget bidra til å utruste elevene i grunnskolen til å imøtekomme fremtidens kompetansebehov?». I dette spørsmålet ligger det en ladning i ordene ...
    • Musikkfaget i norsk grunnskole: Læreres kompetanse og valg av undervisningsinnhold i musikk 

      Sætre, Jon Helge; Ophus, Tone; Neby, Thor Bjørn (Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2016)
      Denne artikkelen presenterer resultater fra en spørreundersøkelse om grunnskole læreres kompetanse i musikk og deres valg av undervisningsinnhold i musikkfaget i grunnskolen. Dermed bidrar ...