Multitasking og acting helsefagarbeiderlærlingers strategier for å imøtekomme krav og forventninger
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2023, 8 (1), 80-100. 10.7577/sjvd.5110Abstract
Det er et økende behov for å rekruttere og beholde helsefagarbeidere. Mye av ansvaret for
pleien er overført til kommunene, liggetiden på sykehus er gått ned og pasientene er sykere når
de kommer hjem. I en slik kompleks og emosjonell arbeidskontekst skal helsefag-
arbeiderlærlingene utvikle seg til kompetente yrkesutøvere samfunnet trenger.
Helsefagarbeiderutdanningen og praksisfellesskapet i hjemmesykepleien må tilrettelegge for
kompetanse som gjør lærlingene i stand til å møte arbeidslivets krav og forventninger.
Forskningsspørsmålet denne artikkelen belyser er: Hvordan erfarer og håndterer lærlinger i
helsearbeiderfaget krav og forventninger i læretiden i hjemmesykepleien?
Individuelle intervjuer og observasjoner ble vurdert som en akseptabel fremgangsmåte. 12
lærlinger i helsearbeiderfaget ble intervjuet individuelt, og to av lærlingene ble observert av
førsteforfatter gjennom 5 dager i praksis. Studien formidler hvordan helsefagarbeiderlærlinger
manøvrerer i feltet som består av krav og forventninger, og hvor tiden til den enkelte pasient er
tilmålt. Analysen viser at lærlingene håndterer krav og forventninger gjennom multitasking,
acting, prioritering, tilpasning og grensesetting. De bygger bro mellom formelle og uformelle
krav og forventninger ved at de utfører flere oppgaver samtidig, har dobbel oppmerksomhet i
situasjoner, de skjuler innvendig stress, og de tilpasser seg pasientene samtidig som de
prioriterer og setter grenser. Disse ferdighetene synes nødvendig å utvikle for å kunne ivareta
formelle krav via en vedtaksbasert arbeidsliste, og uformelle krav som oppstår i møte med en
kompleks gruppe av hjemmeboende pasienter.