Browsing ODA Open Digital Archive by Title
Now showing items 8911-8930 of 17137
-
Kva har du lært på skulen då, kan du ikkje dette? Elevane sine oppfatningar av yrkesutdanninga på vidaregåande trinn 1 restaurant- og matfag, andre året etter at Kunnskapsløftet vart innført
(Master thesis, 2009)"Kva har du lært på skulen då, kan du ikkje dette?" Dette er tittelen på oppgåva mi, og den er basert på eigne erfaringar frå då eg sjølv var kokkelærling under Reform 94. Eg har undersøkt kva erfaringar elevane på ... -
Kva rolle har bibliotekaren og bibliotekets informasjonsressursar for ph.d.-kandidatar og deira forskingsprosess?
(Master thesis, 2012)Målet med dette prosjektet er å identifisere kva bibliotektenester og informasjonsressursar ph.d-kandidatar bruker og har behov for. Doktorgradskandidatar har høg motivasjon for læring og lever opp til forventninga om ... -
«Kva tenkjer du om det?» - Om to lærarar sin bruk av spørsmål og kommunikasjonsmønster i naturfagundervisning i niandeklasse
(Master thesis, 2021)Ein lærar stiller mange spørsmål i løpet av ei undervisningsøkt, og desse spørsmåla har betyding for den vidare klassesamtala. Hensikta med denne oppgåva er difor å undersøkje lærarar sin spørsmålsbruk i naturfagundervisning, ... -
Kva «betyding» fekk den russiske revolusjonen i norsk presse?
(Mediehistorisk tidsskrift;Nr. 2 2017 (nr. 28), Journal article; Peer reviewed, 2017-11-04) -
Kvalifikasjonsbehov i folkebibliotek - en analyse av stillingsutlysninger
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgavens formål er å undersøke om bibliotekarprofesjonens jurisdiksjon over folkebibliotekene ble svekket i perioden 2005 til 2015. Studien tar utgangspunkt i de siste årenes offentlige diskusjon om ... -
Kvalifisering av nyutdannede sykepleiere - en undersøkelse av læringsstrategier og opplæring i arbeidslivet
(HiO-rapport;Nr. 12, Research report, 2007-06)Det er ikke uvanlig å operere med et skille mellom utdanning og yrkesfelt, der kvalifisering assosieres med utdanning. Skillet er problematisk, dels fordi utdanningen er ramme for kvalifisering både i yrkesfelt og ved ... -
Kvalifiseringstiltak for innvandrere og muligheter for Supported Employment
(Søkelys på arbeidslivet;Årgang 36, nr. 1-2-2019, Journal article; Peer reviewed, 2019)Noen grupper innvandrere har svak tilknytning til arbeidsmarkedet til tross for omfattende kvalifiseringstilbud. Supported Employment (SE) – en forskningsbasert tilnærming til arbeidsinkludering av utsatte grupper, prøves ... -
Kvalitativ metasyntese. Hva er intensivpasientens opplevelse av oppfølging etter utskrivelse?
(Master thesis, 2020)Bakgrunnen for oppgaven er utfordringene intensivpasientene står overfor etter utskrivelse fra intensivavdeling. Det er ulik praksis i forhold til oppfølgingen som gis. Hensikten med oppgaven er å avdekke intensivpasientens ... -
"Kvalitet i aldersblandede barnegrupper". En kvalitativ undersøkelse med en utvalgt gruppe pedagoger og førskolebarn, om deres opplevelser av kvalitet i aldersblandede barnegrupper
(Master thesis, 2021)Utgangspunktet for denne masteroppgaven var å søke ny kunnskap om tema «kvalitet i aldersblandede barnegrupper med førskolebarn». Aldersblandede barnegrupper i mine undersøkelser var organisert med barn i alder 1-5 år og ... -
Kvalitet i barnehager
(NOVA Rapport 1/13, Report, 2013)Denne rapporten er en oppfølging av tre tidligere undersøkelser om kvalitet i barnehager, gjennomført i henholdsvis 2002, 2004 og 2008. Alle tre undersøkelsene la hovedvekt på de kvalitetsaspekter som vanligvis kalles ... -
Kvalitet i barnehager
(NOVA Rapport 1/13, Report, 2013)This study primarily targets the structural aspects of day care centre quality. Quality assessments will normally both be dependent on, and influenced by, the specific group that carries out the assessment. In this study ... -
Kvalitet i praksis. En sammenliknende studie av profesjonelle leseres situerte diskusjoner av litterær kvalitet
(OsloMet Avhandling;2019, nr 3, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2019)Emnet for denne avhandlingen er kvalitetsvurdering av samtidens skjønnlitteratur blant profesjonelle lesere. Avhandlingen undersøker hvordan ulike grupper av profesjonelle lesere innenfor den litterære institusjonen ... -
Kvalitet i skjermet sektor
(AFI Notat 2011:3, Research report, 2011)Rapporten handler om kvalitet på offentlige tjenester, og har til hensikt å øke kunnskaps-grunnlaget for hvordan Arbeids- og velferdsetaten kan sikre kvalitet i arbeidsrettede tiltak levert av forhåndsgodkjente leverandører ... -
Kvalitet i skjermet sektor
(AFI Notat 2011:3, Report, 2011)Rapporten handler om kvalitet på offentlige tjenester, og har til hensikt å øke kunnskaps-grunnlaget for hvordan Arbeids- og velferdsetaten kan sikre kvalitet i arbeidsrettede tiltak levert av forhåndsgodkjente leverandører ... -
Kvalitet innen hjemmetjenesten - «Men krikene og krokene vasker de aldri»
(Master thesis, 2015)Ved hjelp av en kvalitativ tilnærming tar denne masteroppgaven sikte på å se nærmere på hva eldre brukere som mottar tjenester fra hjemmehjelp opplever som kvalitet på tjenestene de mottar i sine hjem. Debatten om kvalitet ... -
Kvalitet og innhold i norske barnehager
(NOVA Rapport 6/08, Report, 2008)Barnehagen får stadig tidligere innflytelse på barns liv, og siden årtusenskiftet har andelen barn i barnehagen økt kraftig. Dette forteller at barnehagens innhold og kvalitet er viktige forskningsfelt. Rapporten gir en ... -
Kvalitet og innhold i norske barnehager
(NOVA Rapport 6/08, Report, 2008)In this report NOVA reviews empirical studies of the quality and contents of Norwegian day care services after 2002. The previous review, «Research on day care services. A knowledge status» (Gulbrandsen et al., 2002) was ... -
Kvalitet og kvantitet
(NOVA Rapport 2/09, Report, 2009)Denne rapporten er en oppfølging av to tidligere NOVA-rapporter om kvalitetssatsingen i barnehagene i årene 2001-2003. Siden den gang har arbeidet med økt kvalitet måttet skje parallelt med et stadig større fokus på full ... -
Kvalitet og kvantitet
(NOVA Rapport 2/09, Report, 2009)The Government White Paper on day care provision presented in December 1999 announced a three-year program to improve quality. Starting in 2001, all Norwegian day care centres were to establish tools and systems designed ... -
Kvalitet og vurdering i Prosjekt til fordypning: Service og samferdsel – VG2 IKT Servicefag. Nord-Gudbrandsdal videregående skole, avdeling Otta
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Oppgavens problemstilling legger vekt på hvordan man kan utvikle god kvalitet og vurdering i praksisopplæring i Prosjekt til fordypning (PTF-faget) i IKT- Servicefag. PTF-faget er et viktig fag på yrkesfaglige ...