LUI - Master i Yrkespedagogikk
Browse by
Recent Submissions
-
Yrkesspesialisering og yrkesvalg: Et aksjonsforskningsprosjekt om yrkesspesialisering og dybdelæring på helse- og oppvekstfag Vg1
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2020)Fagfornyelsen lokker med tidligere yrkesspesialisering og mer dybdelæring, og med mine 13 års lærererfaring er det musikk i mine ører. Men hva betyr det egentlig? Hvordan kan vi som driver med opplæring av fremtidens ... -
Praktisk metodisk test - betydning for læringsprogresjon? Et kvalitativt studie av ferdighetstesters betydning for aspiranters læringsprogresjon i fengselsbetjentutdanningen.
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2020)I 2018 innførte utdanningen høgskolekandidat i straffegjennomføring (KRUS) praktisk metodiske tester (PMT). Undersøkelsen ser på hvordan implementeringen har vært, hvordan gjennomføringen skjer og testens nytteverdi. På ... -
Samspillet mellom skole og bedrift: En kvalitativ studie i tømrerfaget
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2020)Denne masteroppgaven handler om bedriftenes forventninger til samspillet med skolen om opplæringen av fremtidige tømrere. Bakgrunnen for min interesse omkring dette temaet har vært de senere års fokus på ulike utfordringer ... -
Hvordan arbeidsmetoder påvirker læring i nettbasert fagskoleutdanning: Effektiv læring og bruk av digital læringsteknologi
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2020)Hensikten med denne studien er å få innsikt i hvordan studentene beskriver læringssituasjon i høyere yrkesfaglig utdanning. I denne studien vil jeg se nærmere på hvordan undervisningen påvirker studentens læring i nettbasert ... -
Å forstå personer med demens gjennom VR-briller
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2020)Personsentrert omsorg er en sosialpsykologisk omsorgsfilosofi som er anbefalt innført i demensomsorgen. I denne filosofien er det å ta personens perspektiv et viktig og sentralt element, og det er kanskje den største ... -
Dybdelæring og progresjon for frisørelever En kvalitativ undersøkelse om skolens tilrettelegging på Vg1FBIE
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2020)Elever skal få mulighet til å lære seg yrkesrelevante arbeidsprosesser i tråd med samfunnet og arbeidslivets behov. Det skal legges til rette for tidlig yrkesspesialisering, praksisnære og yrkesrelevante arbeidsprosesser. ... -
Møbelsnekkerfaget og egenart: Faget i utdanningsstrukturen.
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2020)Møbelsnekkerfaget er et tradisjonelt håndverksfag som leverer unika møbler og innredning til et selektivt marked, og samtidig kulturbærer for immateriell kunnskap, på flere nivåer. Med sin tradisjonelle håndverksform er ... -
Industribedrifter som rekrutteringsarena
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2020)Få elever søkte VG2 Industriteknologi i Oslo året 2018. Det førte til at det ikke ble satt i gang en VG2-klasse og at det dermed ikke ble utdannet noen elever på denne linja i skoleåret 2018/2019 i Oslo. Industrien i Oslo ... -
Høyspenning med elbil i opplæring: Yrkesfaglærerens utfordring i skole og mot bransje. En kvalitativ undersøkelse
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2020)Innledning-Hvorfor elbil som objekt i skole- Det faktum at elbilbestanden i Norge har vokst mye de siste ti årene kan påvirke yrkesfaglærerne og videregående skoler, siden det bilbransjen ønsker er arbeidskraft som har ... -
Ungdomsbedrift, fikse biler, tjene lægs: En mixed methods studie av ungdomsbedrift på Vg2 Kjøretøy
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2020)Frafall på yrkesfag er en stor utfordring i Norge, og dette gjelder også skolen jeg jobber på. Bakgrunnen for dette prosjektet var at for få elever fullfører og består videregående opplæring i egen klasse på Vg2 Kjøretøy. ... -
Miljø og bærekraft med kriterier fra miljøfyrtårn i praksisundervisning på kjøkken
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2020)I dette forskningsprosjektet ønsket jeg å finne ut hvordan man kan undervise på VG2 Kokk/servitør på kjøkken i bærekraft med utgangspunktet i Miljøfyrtårn re-sertifisering av skolen. Meningen var å finne ut hvilke deler ... -
Hvordan kan vi utvikle, og ivareta fagkunnskapen ved bruk av VR-simulering
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2020)De siste årene har det blitt produsert mye spennende teknologi som skolene kan benytte seg av som læringsverktøy. Et av disse potensielle læringsverktøyene er en VR-lakksimulator. Her blir virkelig lakk, lakk-kabinett ... -
Læring på tvers av grenser i yrkesfaglig fordypning (YFF): Et kvalitativt forskningsprosjekt om yrkesfaglærerens arbeid med faget yrkesfaglig fordypning
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2020)Et dilemma i yrkesopplæringen er hvordan elevenes yrkeskompetanse kan utvikles. Det foreligger både nasjonale og lokale rammer for faget yrkesfaglig fordypning (YFF). Det yrkespedagogiske feltet viser at yrkesfaglæreren ... -
Å løfte og bli løftet: En kvalitativ undersøkelse om indivduell utvikling og prestasjon i kollektivt samspill
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2020)Som individer vokser og utvikler vi oss hele livet. Gjennom sosiale relasjoner, skole, studier og arbeidsliv utvikler vi vår kunnskap og våre ferdigheter. Mesteparten av denne utviklingen skjer i samhandling med andre. ... -
Vurdering av muntlige eksamensprestasjoner i høyere utdanning: En studie av interbedømmer reliabilitet ved eksamen i etterforskning på Politihøgskolen
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2020)I dette prosjektet undersøker jeg hvordan interne sensorer i emnet Etterforskning ved Politihøgskolen vurderer muntlige eksamensprestasjoner. Emnet utgjør 18 studiepoeng og består av fem fag. Kunnskap om hvordan vi vurderer ... -
Vurdering - en kilde til mestring: Et aksjonsforskningsprosjekt på VG1-elektrofag
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2019)En viktig forutsetning for elevenes trivsel og opplevelse av trygghet på skolen, er at de opplever mestring. For at elevene skal kunne oppleve mestring, er en viktig faktor at utfordringene er tilpasset deres kunnskaps- ... -
Yrkesrelevant opplæring i Vg22 matfag i samarbeid med arbeidslivet.
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan samarbeidet mellom skole og arbeidsliv fikk innvirkning på opplæring for en Vg2 matfagklasse. Formålet var å finne pedagogiske- og didaktiske metoder for å utvikle en yrkes- og ... -
Yrkesfaglæreres håndtering av elever med psykososiale vansker: En kvalitativ undersøkelse
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2019)Hensikten med undersøkelsen i denne rapporten er å oppnå økt oppmerksomhet rundt yrkesfaglig opplæring av elever med psykososiale vansker. De fleste lærere - inkludert meg selv, møter elever med slike utfordringer. Men ... -
Dokumentasjon av egen arbeidsprosess.
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2019)Tema for denne masteroppgaven er hvordan utvikles og synliggjøres elevers og lærlingers helhetlige kompetanse gjennom systematisk dokumentasjon av egen arbeidsprosess i blomsterdekoratørfaget. Det er et pedagogisk ... -
Skriving og erfaringslæring på Helsearbeiderfagets premisser: Et aksjonsforskningsprosjekt om utvikling av didaktiske prinsipper for undervisning i pedagogiske tiltaksplaner.
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2019)Denne masteroppgaven er et pedagogisk aksjonsforskningsprosjekt. Den handler om hvordan yrkesfaglæreren i Vg3 Helsearbeiderfag kan legge til rette for relevant undervisning og erfaringslæring gjennom skriving av pedagogiske ...