Øyet som ser Vurdering og vektlegging av tverrfaglig praktisk eksamen
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3100519Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan den praktiske delen av tverrfaglig eksamen på vg2 ambulansefag/helsearbeiderfag blir vurdert og vektlagt. Tverrfaglig praktisk eksamen er en obligatorisk eksamen på vg2 yrkesfag. Den skal dekke flere programfag og er viktig for videre lærlingeløp. Tverrfaglig eksamen er lokalgitt, som innebærer at den utformes, gjennomføres og vurderes på den enkelte skole. Sentrale retningslinjer legger føringer for eksamensreglementet for alle landets skoler. Disse retningslinjene setter tydelige rammer rundt eksamen, men hvordan utførelse og vektlegging skjer, er opp til den enkelte skole.
Vår casestudie viser at elever og lærere opplever den tverrfaglige praktiske eksamen som relevant og yrkesrettet. Hovedfunnet vårt er at den praktiske delen av eksamen ikke vurderes og vektlegges isolert, men sees i sammenheng med elevenes teoretiske kunnskap. Dermed blir samtalen etter den praktiske delen det som i realiteten avgjør sensors vurdering.
I vår studie hevdet de intervjuede elevene at det var flere andre faktorer som påvirket vurderingen og vektleggingen under eksamen. Samhandling med medelever, oppgavefordeling og innleie av markører var noen av disse. Mye tyder på at dette er faktorer som kan påvirke den endelige vurderingen. Lærerne på sin side trakk frem utfordringer med kvaliteten på eksterne sensorer og nylige endringer i forberedelsestiden som viktige påvirkningsfaktorer for eksamensvurderingen. De mente at vurderingen av elever under eksamen er utfordrende, men hevdet at rettferdighetsprinsippet ble ivaretatt gjennom fastsatte kompetansemål og objektive vurderingskriterier.
Et viktig funn vi knytter tett opp til hovedfunnet, er hvordan lærerens yrkesbakgrunn og erfaring er med på å utforme og prege en lokalgitt eksamen. Læreren kan for eksempel legge til grunn urealistiske forventninger og vektlegge egenskaper og kompetanse som ikke samsvarer med elevenes forventede nivå.
Til tross for objektive vurderingskriterier er både utforming av oppgaver og vurdering av prestasjoner under eksamen subjektivt – resultatene preges av øyet som ser.