Trafikklærerutdanningen
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3100528Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Trafikklæreren har et spesielt viktig samfunnsoppdrag, grunnen til det er at trafikkulykker er et alvorlig problem, både i Norge, Europa og resten av verden. Ulykkene rammer uventet, hardt og ofte vilkårlig, og de rammer fortsatt dessverre altfor ofte. I Norge er det omtrent 100 mennesker som hvert år omkommer i trafikken. Trafikkulykker er resultatet av et samspill mellom svært mange risikofaktorer, disse kan knyttes til trafikantene, vegsystemets utforming, trafikkregulering, miljøforhold og kjøretøyenes egenskaper. Derfor er det i NTP, nasjonal transportplan, fastsatt en nullvisjon – en visjon om et transportsystem der ingen blir drept eller hardt skadd. Innenfor rammen av Nullvisjonen, betraktes ulykker som et resultat av svikt i samspillet mellom de ulike deler av trafikksystemet. Med et slikt utgangspunkt er det naturlig å stille krav til trafikklæreren. Hensikt med denne undersøkelsen er å forstå trafikklærerstudentens meninger og opplevelser i forhold til utdanningen. Det skal problematiseres over kompetanse, innhold og omfang, og det skal diskuteres hvorvidt det finnes mulige forbedringsområder.