Browsing LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap by Subject "Begynneropplæring"
Now showing items 1-13 of 13
-
Algebraisk tenkning på småtrinnet
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne oppgaven handler om algebraisk tenkning på småtrinnet. Arbeidet er gjort i Danmark. Mitt forskningsspørsmål er: Hvordan tilrettelegger og forstår lærere algebraisk tenkning på småtrinnet? For å finne ut av dette ... -
Det beste fra to verdener - En kvalitativ studie av overgangen mellom barnehage og skole
(Master thesis, 2021)The purpose of this study has been to investigate how the kindergarten and school can facilitate children in experiencing a smooth transition. If children are to experience consistency, what they encounter in school must ... -
Digital produksjon i klasserom med 1:1-dekning av iPad - Tradisjonell matematikkundervisning i ny innpakning eller innovativ pedagogikk?
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker bruken av iPad til «digital produksjon» i matematikkundervisning på småskoletrinnet. Analysen er empiridrevet. Som metodologi benyttes Corbin og Strauss (2015) balanserte tilnærming til ... -
Digitale ressurser og transspråking som verktøy for støtte og dokumentasjon i første- og andrespråksutviklingen - En kvalitativ studie av lærings- og vurderingspraksiser rundt to elever med kort botid i Norge
(Master thesis, 2020)Formålet med masteroppgaven er å utforske språkopplæring av flerspråklige elever i den norske skolen. Translanguaging eller transspråking innebærer et helhetlig syn på språk, nye måter å snakke sammen på og nye undervisnings- ... -
En undersøkelse av fagfellevurdert forskningslitteratur om lek i matematikkfaget
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Formålet med denne masteroppgaven er å bidra til økt kunnskap om lek i matematikkfaget i småskolen. I studien presenteres en oversikt over fagfellevurdert forskningslitteratur innen temaet som er publisert i perioden ... -
Lek – og lekende tilnærming i norskfagets begynneropplæring
(Master thesis, 2021)I et historisk perspektiv har alltid lek vært en del av den norske skolen og norske læreplaner, men i variert grad og med ulikt fokus. I masteremne begynneropplæring har lek – og lekende tilnærming vært et helt sentralt ... -
Lekens plass i begynneropplæringen: en analyse av lærerveiledninger i norsk og matematikk for de yngste elevene
(Master thesis, 2021)Gjennom en kvalitativ, teoridrevet innholdsanalyse har jeg forsøkt å svare på problemstillingen: På hvilke måter tilrettelegger lærerveiledningene for lekpregete aktiviteter i norsk og matematikk for de yngste elevene? ... -
Lærerens arbeid for å fremme elevers lesemotivasjon
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne oppgaven er en del av min mastergrad i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i begynneropplæring ved OsloMet – Storbyuniversitet. Masteravhandlingen handler om leseopplæring og motivasjon på 1. trinn i ... -
«Nei! Isbjørnen lever fortsatt!» En kvalitativ studie om kritisk tenkning gjennom bruk av bildebøker
(Master thesis, 2021)Denne studien handler om hvordan man kan bruke bildebøker i arbeidet med å utvikle elevenes evne til å tenke kritisk i begynneropplæringen. Oppgavens problemstilling er som følger: Hvordan kan man utvikle elevenes evne til ... -
Nettbrett i arbeidet med underveisvurdering i lese- og skriveopplæringen for de yngste elevene
(Master thesis, 2021)Temaet i denne studien er bruken av nettbrett i arbeidet med underveisvurdering i lese- og skriveopplæringen i begynneropplæringen - et område det enda finnes lite forskning på. Formålet med prosjektet har vært å undersøke ... -
Skjønnlitteraturens danningspotensiale i begynneropplæringen
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masterstudien er å undersøke hvordan bruken av skjønnlitteratur i begynneropplæringen kan legge til rette for elevenes danning. Her vil jeg se nærmere på hvordan ulike faktorer som valg av litteratur, ... -
Å lære matematikk gjennom bevegelse og med kroppen - undervisning som imøtekommer førsteklasseelevenes fysiologiske væremåte
(Master thesis, 2020)Med Reform 97 ble det klart at elevene kom til å være fem - seks år gamle ved skolestart, i motsetning til seks – syv år slik det hadde vært tidligere. Førsteklasse skulle ha et tydelig preg av både barnehage og skole og ... -
Å lære matematikk gjennom pedagogisk entreprenørskap – Skaperglede, engasjement og utforskertrang i undervisningen «Hvordan kan de ellers lære, få engasjement, utforskertrang og skaperglede ...»
(Master thesis, 2021)Formålet med masteroppgaven er å bidra til økt forståelse for hvordan elever i begynneropplæringen kan lære matematikk gjennom pedagogisk entreprenørskap. Målsettingen ble utviklet på bakgrunn av Kunnskapsløftet 2020, som ...