• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lærerens arbeid for å fremme elevers lesemotivasjon

Hermansen, Marte Aleksandra
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
316_43467149_2.pdf (3.722Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/8685
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap [316]
Abstract
Denne oppgaven er en del av min mastergrad i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i

begynneropplæring ved OsloMet – Storbyuniversitet. Masteravhandlingen handler om leseopplæring og

motivasjon på 1. trinn i grunnskolen, og tittelen er «lærerens arbeid for å fremme elevers lesemotivasjon».

Begynneropplæringen i lesing har stor betydning for tilegnelsen av gode leseferdigheter, og elevenes

motivasjon for lesing. Studiens formål har vært å undersøke læreres perspektiv på hva som er viktig for å

fremme lesemotivasjon i leseopplæringen på 1. trinn. Med utgangspunkt i dette bygger studien på følgende

problemstilling: ”Hva vektlegger lærere i første klasse for å fremme lesemotivasjon hos elevene, og på

hvilken måte samsvarer deres praksis med relevant teori og forskning på området?” For å belyse

problemstillingen ble det benyttet kvalitativt casestudie. Data ble samlet inn gjennom intervju og

observasjon av tre lærere som arbeider på 1. trinn i inneværende skoleår. Datamaterialet presenteres i lys

av teori om leseopplæring og lesemotivasjon. Oppgavens teoretiske fundament for motivasjon bygger på

forventning om lesemestring (Bandura, 1997) og behov for kompetanse, tilhørighet og autonomi (Deci &

Ryan, 2002). Resultatene i denne studien viser at forskningsdeltakerne legger vekt på flere like elementer i

leseopplæringen for å fremme lesemotivasjon. Alle deltakerne vektlegger: 1) mestring og variasjon 2)

opplevd verdi i lesing og 3) valg og litteraturmuligheter. Forskningsprosjektet har belyst hva lærere

vektlegger i den første leseopplæringen for å fremme lesemotivasjon, og målet med studien har vært å gi

innsikt og økt kunnskap om et viktig tema. Resultatene i studien viser også at elevene ved skolestart ofte er

motiverte, og dette kan ha betydning for lærerens arbeid med lesemotivasjon på første trinn.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap
Publisher
OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Series
SKUT;2019

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit