Lærerens arbeid for å fremme elevers lesemotivasjon
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8685Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven er en del av min mastergrad i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i
begynneropplæring ved OsloMet – Storbyuniversitet. Masteravhandlingen handler om leseopplæring og
motivasjon på 1. trinn i grunnskolen, og tittelen er «lærerens arbeid for å fremme elevers lesemotivasjon».
Begynneropplæringen i lesing har stor betydning for tilegnelsen av gode leseferdigheter, og elevenes
motivasjon for lesing. Studiens formål har vært å undersøke læreres perspektiv på hva som er viktig for å
fremme lesemotivasjon i leseopplæringen på 1. trinn. Med utgangspunkt i dette bygger studien på følgende
problemstilling: ”Hva vektlegger lærere i første klasse for å fremme lesemotivasjon hos elevene, og på
hvilken måte samsvarer deres praksis med relevant teori og forskning på området?” For å belyse
problemstillingen ble det benyttet kvalitativt casestudie. Data ble samlet inn gjennom intervju og
observasjon av tre lærere som arbeider på 1. trinn i inneværende skoleår. Datamaterialet presenteres i lys
av teori om leseopplæring og lesemotivasjon. Oppgavens teoretiske fundament for motivasjon bygger på
forventning om lesemestring (Bandura, 1997) og behov for kompetanse, tilhørighet og autonomi (Deci &
Ryan, 2002). Resultatene i denne studien viser at forskningsdeltakerne legger vekt på flere like elementer i
leseopplæringen for å fremme lesemotivasjon. Alle deltakerne vektlegger: 1) mestring og variasjon 2)
opplevd verdi i lesing og 3) valg og litteraturmuligheter. Forskningsprosjektet har belyst hva lærere
vektlegger i den første leseopplæringen for å fremme lesemotivasjon, og målet med studien har vært å gi
innsikt og økt kunnskap om et viktig tema. Resultatene i studien viser også at elevene ved skolestart ofte er
motiverte, og dette kan ha betydning for lærerens arbeid med lesemotivasjon på første trinn.
Beskrivelse
Master i skolerettet utdanningsvitenskap