• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En undersøkelse av fagfellevurdert forskningslitteratur om lek i matematikkfaget

Wilhelmsen, Janniche Elisabeth
Master thesis
Published version
Thumbnail
Åpne
343_43467149_2.pdf (1.033Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8729
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap [244]
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven er å bidra til økt kunnskap om lek i matematikkfaget i småskolen. I

studien presenteres en oversikt over fagfellevurdert forskningslitteratur innen temaet som er publisert i

perioden 2008-2018. Disse studiene sees i sammenheng med rammene i samfunnet og belyses av ulike

teorier om lek og matematikklæring for å svare på problemstillingen:

Hvilke perspektiver er til stede i fagfellevurdert forskningslitteratur om lek i matematikkfaget i perioden

2008-2018?

Det har blitt gjort et systematisk litteratursøk i 3 engelskspråklige og 2 norske databaser for å finne

relevante studier. Etter ekskluderingsprosessen satt jeg igjen med 13 artikler som oppfylte 7

forhåndsdefinerte kriterier for inklusjon. Artiklene ble analysert ut fra disse tre forskningsspørsmålene: Hva

vektlegges som lekens funksjon i matematikkfaget? Hvordan beskrives lek og lærerens rolle i leken?

Hvordan beskrives matematikk og matematikklæring?

I de fagfellevurderte artiklene fant jeg at leken hadde fire grunnleggende funksjoner i matematikkfaget.

Disse funksjonene var lek for utvikling av ferdigheter, lek for konstruksjon av kunnskap, lek for å ivareta en

utviklingstilpasset praksis for barnet og lek for å komme i en spesiell læringsmodus. Videre fant jeg beskrivelser av at hvis elevene skal oppnå matematisk kunnskap i leken så er det et poeng

å gjøre matematikken eksplisitt for barna ved å hjelpe dem å koble tankene sine til erfaringene de får i

leken. Samtidig er det også viktig at læreren gir barnet tid og rom til å utforske og tenke i leken. I artiklene

finner jeg beskrivelser av matematikk og matematikklæring som utvikling kognitive ferdigheter,

begrepslæring og barns matematiske handlinger som læreren må kunne kjenne igjen. Det beskrives også

at matematikk kan være samarbeid, samtale, kreativitet nysgjerrighet og matematikk kan slik tolkes som å

ha mye felles med lek.

Perspektiver på lek i matematikkfaget dreier seg om hvilke valg samfunnet, skolen og læreren gjør med

tanke på hvilken funksjon leken skal ha, hvilken rolle læreren skal ha i leken og om hvilket syn på lek og

matematikklæring som skal ligge til grunn for matematikkundervisningen i småskolen.
Beskrivelse
Master i skolerettet utdanningsvitenskap
Utgiver
OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Serie
SKUT;2019

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit