En undersøkelse av fagfellevurdert forskningslitteratur om lek i matematikkfaget
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven er å bidra til økt kunnskap om lek i matematikkfaget i småskolen. I
studien presenteres en oversikt over fagfellevurdert forskningslitteratur innen temaet som er publisert i
perioden 2008-2018. Disse studiene sees i sammenheng med rammene i samfunnet og belyses av ulike
teorier om lek og matematikklæring for å svare på problemstillingen:
Hvilke perspektiver er til stede i fagfellevurdert forskningslitteratur om lek i matematikkfaget i perioden
2008-2018?
Det har blitt gjort et systematisk litteratursøk i 3 engelskspråklige og 2 norske databaser for å finne
relevante studier. Etter ekskluderingsprosessen satt jeg igjen med 13 artikler som oppfylte 7
forhåndsdefinerte kriterier for inklusjon. Artiklene ble analysert ut fra disse tre forskningsspørsmålene: Hva
vektlegges som lekens funksjon i matematikkfaget? Hvordan beskrives lek og lærerens rolle i leken?
Hvordan beskrives matematikk og matematikklæring?
I de fagfellevurderte artiklene fant jeg at leken hadde fire grunnleggende funksjoner i matematikkfaget.
Disse funksjonene var lek for utvikling av ferdigheter, lek for konstruksjon av kunnskap, lek for å ivareta en
utviklingstilpasset praksis for barnet og lek for å komme i en spesiell læringsmodus. Videre fant jeg beskrivelser av at hvis elevene skal oppnå matematisk kunnskap i leken så er det et poeng
å gjøre matematikken eksplisitt for barna ved å hjelpe dem å koble tankene sine til erfaringene de får i
leken. Samtidig er det også viktig at læreren gir barnet tid og rom til å utforske og tenke i leken. I artiklene
finner jeg beskrivelser av matematikk og matematikklæring som utvikling kognitive ferdigheter,
begrepslæring og barns matematiske handlinger som læreren må kunne kjenne igjen. Det beskrives også
at matematikk kan være samarbeid, samtale, kreativitet nysgjerrighet og matematikk kan slik tolkes som å
ha mye felles med lek.
Perspektiver på lek i matematikkfaget dreier seg om hvilke valg samfunnet, skolen og læreren gjør med
tanke på hvilken funksjon leken skal ha, hvilken rolle læreren skal ha i leken og om hvilket syn på lek og
matematikklæring som skal ligge til grunn for matematikkundervisningen i småskolen.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap