Browsing LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap by Title
Now showing items 293-312 of 322
-
Ungdom og kritisk refleksjon relatert til kroppsidealer som fremstilles på Instagram: Et tverrfaglig gruppearbeid i tiende klasse.
(Master thesis, 2018)”Et samfunn i endring krever også en skole som fornyer seg” (Regjeringen.no, 2016). Ungdom bruker flere timer på sosiale medier hver eneste dag (Bakken, 2017). På sosiale nettverkssider som Instagram blir ungdommer ... -
Unge medborgere og elevrådsarbeid i skolen - En casebasert forskningsstudie om elevråd og medborgerskap
(Master thesis, 2020)Skolens demokratimandat er nedskrevet i politiske styringsdokumenter. I korte trekk er dette et samfunnsmandat som går ut på å videreføre demokratiet til neste generasjon og gjøre elevene rustet til å bli aktive medborgere ... -
– Unicorns are pure and innocent: Insights from a case study on nine teenagers' response to reading Harry Potter and the Philosopher's Stone
(Master thesis, 2020)This case study is an in-depth look into nine students' responses to reading Harry Potter and the Philosopher's Stone. The study aimed to analyze and discuss what those responses might reveal about the book. Readers' ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling i norsk skole - En todelt kvantitativ undersøkelse om ungdomsskoleelever og deres naturfaglærere
(Master thesis, 2015)Temaet for denne oppgaven er utdanning for bærekraftig utvikling i ungdomsskolen, hvordan dette undervises, og hva slags holdninger ungdommer har til klima- og miljøutfordringer etter at FNs utdanningstiår for bærekraftig ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling – hvordan underviser samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet om bærekraftig utvikling, og hvordan tror de fagfornyelsen vil påvirke deres undervisning om tema?
(Master thesis, 2020)Tema for denne masteroppgaven er utdanning for bærekraftig utvikling. Problemstillingen som belyses er: «Hvordan underviser samfunnsfagslærere om bærekraftig utvikling, og hvordan tror de fagfornyelsen vil påvirke deres ... -
Utdannings- og yrkesrådgivere i videregående skole i Oslo sin kjennskap til, og sine erfaringer med, lærekandidatordningen
(Master thesis, 2023)Lærekandidatordningen er tema for denne avhandlingen. Fra utdanningspolitisk hold er frafall i videregående skole en stor bekymring. Studien tar utgangspunkt i utfordringen med frafall på yrkesfaglige utdanningsprogrammer ... -
Utforskende arbeid som verktøy for argumentasjon og forståelse i naturfag - En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers forståelse av massebevaring og forbrenningsreaksjoner i et utforskende undervisningsopplegg
(Master thesis, 2023)Utforskende arbeid og evnen til å argumentere viktig for læring av konsepter i naturfag. Med innføring av LK20 har utforskende arbeidsmåter kan det være relevant å stille spørsmål ved hvordan lærere kan planlegge og ... -
Utforskende undervisning som metode for kommunikasjon- og samarbeidskompetanse: En kvalitativ studie om matematikklæreres opplevelser
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven fokuserer på hvordan lærere opplever utforskende undervisning som en hensiktsmessig metode for elevenes kompetanseutvikling. Målet med studien er å få innsikt i hvilke erfaringer og opplevelser ... -
Utvikling av elevers helhetlige læring og danning: Tverrfaglig undervisning med estetiske arbeidsmåter
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er knyttet til masterutdanningen i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i pedagogikk, ved Oslo Metropolitan University. Formålet med forskningen er å se nærmere på hvilke erfaringer og ... -
Utvikling av lærende profesjonsfellesskap i barneskolen: Et aksjonsforskningsprosjekt med fokus på dybdelæring i begynneropplæringen
(Master thesis, 2021)Temaet for denne oppgaven er forskning og utviklingsarbeid i skolen. Studien setter søkelys på hvordan aksjonsforskning kan fremme det lærende profesjonsfellesskapet gjennom arbeid med et pedagogisk begrep. Problemstillingen ... -
Utvikling og samspill av begrepene danning og læring i norske læreplaner
(Master thesis, 2020)Temaet for masteroppgaven er utvikling og samspill av begrepene danning og læring i de norske læreplanene i de siste 50 årene. Oppgaven undersøker innholdet i begrepene danning og læring i de generelle delene av Mønsterplan ... -
Utviklingen av problemløsning og utforskning i matematikkfaget i læreplanene M87 til LK20
(Master thesis, 2023)I et moderne kunnskapssamfunn er problemløsningsegenskapet høyt verdsatt. Samfunnsmessige endringer og teknologisk utvikling har radikalt endret både arbeidslivet og utdanningssystemet. I dag krever arbeidsmarkedet egenskaper ... -
«Vanskelig å vurdere en som ikke kan gå». Barn med Cerebral Parese og deres erfaringer med vurdering i kroppsøvingsfaget.
(Master thesis, 2020)Elever med funksjonsnedsettelser er en utsatt gruppe i kroppsøving. Det er gjort mange studier som peker på viktigheten rundt inkludering for elever med funksjonsnedsettelser, men samtidig trengs det mer forskning for å ... -
Veiledet lek og kommunikativ skriving i førsteklasse
(Master thesis, 2022)Formålet med dette masterprosjektet har vært å utvikle kunnskap om hvordan lek og skriving kan forenes i en lekbasert pedagogikk for de yngste elevene i skolen. Kunnskap om sammenheng mellom lek og læring etterlyses spesifikt ... -
Vesten mot resten? Kan lærebøkene åpne eller lukke for kritisk tenkning i samfunnsfag?
(Master thesis, 2021)Mennesker har fortalt sanne og fantasifulle historier om og for hverandre i 70 000 år. Vi forteller historier for å tilegne oss kunnskap, og bare for å underholde og skape samhold. Men det kan være svært viktig å klare å ... -
"Vi kan løfte 1erne til 2ere, 5erne til 6ere og få skolevegrerne tilbake". En kvalitativ studie av læreres erfaringer med tilpasning av opplæringen for elever med matematikkvansker
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven handler om tilpasning av opplæringen for elever med matematikkvansker. Målet med prosjektet er å undersøke hvordan pedagoger bruker kartlegging, vurdering og undervisningskunnskap for å tilrettelegge ... -
Video Games and Good Learning: May Video Games be Beneficial for Supporting Pupil Motivation, Literacy Development and Narrative Comprehension?
(Master thesis, 2020)Video games have become increasingly popular as a recreational activity for young people and learners. This study seeks to investigate if and how specifically commercial video games may function as effective learning tools ... -
«... vil du bli lærer skal du også lære matematikkvansker, det er ikke noe sånn bare for de som er interessert ...» En kvalitativ studie av undervisning i matematikk – tre læreres erfaringer med fokus på elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2021)Tema, bakgrunn og formål: Matematikkvansker er et vidt begrep og det er først i senere tid blitt rettet fokus mot disse lærevanskene. Historisk sett har ulike begreper har blitt brukt gjennom historien for å definere ulike ... -
Volleyball i skolen. En kvalitativ undersøkelse av hvordan kroppsøvingslærere gjennomfører volleyball i kroppsøvingsundervisningen og hvorfor de gjør det.
(Master thesis, 2018)Bakgrunnen for denne oppgaven er min interesse for tekniske ferdigheter ved idretter og da spesielt volleyball. Dette er en idrett jeg selv driver med og den stiller krav til høy teknisk utførelse. Kroppsøvingsfaget har ... -
«Vurdering i kroppsøving, uklart eller vanskeleg?» Ein kvalitativ studie om kroppsøvingslærarar sine erfaringar med vurdering i kroppsøving i vidaregåande skule
(Master thesis, 2023)Dette er ei masteroppgåve innan skuleretta utdanningsvitskap med fordjuping i kroppsøvingsdidaktikk, skrive ved OsloMet - storbyuniversitetet. Formålet med dette prosjektet har vore å studere kroppsøvingslærarar sine ...