• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ungdom og kritisk refleksjon relatert til kroppsidealer som fremstilles på Instagram: Et tverrfaglig gruppearbeid i tiende klasse.

Ramsfjell, Ida Brastad
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Ramsfjell.pdf (8.575Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/6242
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap [244]
Abstract
”Et samfunn i endring krever også en skole som fornyer seg” (Regjeringen.no, 2016). Ungdom bruker flere

timer på sosiale medier hver eneste dag (Bakken, 2017). På sosiale nettverkssider som Instagram blir

ungdommer eksponert for blant annet kroppsidealer. Mediene kommer med et budskap om hvordan man bør

og skal se ut (Engelsrud, 2006). Studier viser at ungdommens møte med kroppsidealer på sosiale medier kan

ha negative konsekvenser for forholdet til egen kropp. Barn og ungdom gir selv uttrykk for at utfordringer de

møter i hverdager er vanskelige å håndtere (LNU, 2017a).

På bakgrunn av aktuelle samfunnsutfordringer, skal skolen legge til rette for de tre tverrfaglige temaene

folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling (Kunnskapsdepartementet,

2017). Denne oppgaven tar utgangspunkt i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Ungdommer

forteller at de ser seg selv ut ifra de medieskapte idealene, men det mangler gode svar på hvordan skolen kan

møte denne utfordringen (LNU, 2017a).

Oppgaven tar utgangspunkt i et sosialkonstruktivistisk perspektiv på kropp, og post- strukturalismens forsøk på

å synliggjøre hvordan mennesker konstruerer seg selv i henhold til det settet med verdier og meninger som

sirkulerer i samfunnet. Kroppen blir i et sosialkonstruktivistisk perspektiv ansett som påvirket og konstruert av

sosiale krefter (Shilling, 2003). Det er en kulturs enighet om hva som er attraktivt, som blir ansett for å være et

kroppsideal (Wichstrøm & Kvalem, 2007). Interessen for kroppen er ikke ny, men tilgangen til medier som

kommer med et budskap om hvordan kropper bør se ut, har økt betraktelig (Shilling, 2003). Mediene spiller en

sentral rolle i hva som ansees som attraktiv (Wright, 2003). De som blir sett på som å ha idealkroppen, er

videre med på å definere hva som blir ansett som menings- og verdifullt (Winther Jørgensen & Phillips, 1999).

Det er dette post- strukturalismen forsøker å synliggjøre: hvorfor noen får en stor definisjonsmakt, og hvordan

dette påvirker mennesket (Wright, 2003).

Media har er utvilsom stor påvirkning på hvordan ungdommer tenker om seg selv, og flere studier viser en

misnøye med egen kropp som en følge av eksponering av kroppsidealer i mediene (Holmqvist Gattario, 2013).

Instagram presenterer ofte en idealiserte versjon, der de fleste bildene kun er de mest attraktive (Fardouly &

Vartanian, 2016). I studier om bruken av Instagram, kommer det blant annet frem at effekten kan være et

negativt syn på egen kropp (Brown & Tiggemann, 2016). Tall fra Ungdata viser at det er en sammenheng

mellom hvor mye tid som blir brukt foran skjerm og psykisk plager (Bakken & Andersen, 2015). Studier som

viser til den negative påvirkningen sosiale medier har på ungdoms forhold til egen kropp, og tall fra Ungdata,

peker på et behov for endring. På bakgrunn av blant annet dette, skal de tverrfaglige temaene livsmestring og

helse inn i skolen. Her vektlegges viktigheten av at elevene reflekterer kritisk rundt kroppsidealer, der idealene

må utfordres og diskuteres. Men det finnes få gode svar på hvordan dette kan gjøres (LNU, 2017a). Dette

prosjektet forsøker å gi et forslag på dette.

En klasse på tiende trinn ved en skole på Østlandet har gjennom tre undervisningstimer arbeidet med et

tverrfaglig gruppearbeid, med pensum hentet fra norskfaget, og et tema som er relatert til kroppsøvingsfaget.

Hensikten med prosjektet var å se om gruppearbeidet kunne føre til kritisk refleksjon relatert til kroppsidealer

på Instagram. Aksjonsforskning ble anvendt som forskningsstrategi, der elevene arbeidet med bilder hentet fra

Instagram. En endring i tanke- og handlemåte er sentralt i aksjonsforskning (Tiller, 1999).

Funnene fra datainnsamlingen viste at gruppearbeidet førte til en endring hos noen av elevene, der de mente

at prosjektet blant annet hadde ført til; en større skepsis over bilder på Instagram og at ikke alt man ser

nødvendigvis er ekte, en større bevissthet på hva man blir påvirket av og en bevissthet på at det kan inneholde

skjult reklame. Prosjektet viste blant annet at elevene evnet å vurdere forutinntatte antagelser og innhold i ny

og gammel kunnskap. Dette er blant evner som karakteriserer et kritisk reflektert nivå (Dahl & Alvsvåg, 2013).

Gruppearbeidet førte imidlertid ikke til at alle i klassen reflekterte kritisk over temaet.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap
Publisher
OsloMet - storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit