Utforskende undervisning som metode for kommunikasjon- og samarbeidskompetanse: En kvalitativ studie om matematikklæreres opplevelser
Abstract
Denne masteroppgaven fokuserer på hvordan lærere opplever utforskende undervisning som en hensiktsmessig metode for elevenes kompetanseutvikling. Målet med studien er å få innsikt i hvilke erfaringer og opplevelser matematikklærere på 5-10 har til utforskende undervisning, og om det gjennomføres i matematikkundervisningen. Videre har jeg sett på hvordan utforskende undervisning kan forberede eleven til et samfunns- og arbeidsliv. Studiens problemstilling er: Hvordan opplever matematikklærere på 5-10. trinn at utforskende undervisning i matematikk bidrar til å utvikle kommunikasjon- og samarbeidskompetanse? Studien ble gjennomført ved bruk av kvalitativ forskningsmetode, i form av semistrukturert forskningsintervju. Jeg har intervjuet 4 matematikklærere på 5.-10. trinn. Disse er fordelt på tre intervjuer. Det var ikke et krav om at de gjennomførte utforskende undervisning aktivt i sine undervisningstimer. Resultatene fra studien viser at lærerens opplevelser og erfaringer knyttet til utforskende undervisning har stor betydning for i hvilken grad dette blir gjennomført. Flere informanter beskriver utforskende undervisning som givende, men gir uttrykk for at det både er tids- og ressurskrevende. Videre forteller de om at de opplever en følelse av å miste kontroll i klasserommet, både med tanke på i hvilken grad elevene tilegner seg læring, men også at lærerrollen endres. Til tross for at lærerne gir uttrykk for at utforskende undervisning vil bidra til kommunikasjon- og samarbeidskompetanse, velger flere å ikke gjennomføre det jevnlig, i frykt for at en selv ikke mestrer metoden. Videre viser funnene at både lærere og elever trenger tid og øvelse for å mestre det å arbeide med utforskende arbeidsmetoder. Det innebærer øvelse i hvordan en holder produktive samtaler og samarbeid, hva som regnes som matematisk diskurs og hvordan en løser utforskende oppgaver. Resultatene viser derimot også at informantene har tro på at utforskende arbeidsmetoden er viktig for å forberede elevene til videre samfunn- og arbeidsliv.
This master's thesis focuses on how teachers experience inquiry-based learning as an appropriate method for students’ competence development. The aim of the study is to gain insight into what experiences mathematics teachers in 5-10. grade have for inquiry-based learning, and whether it is implemented in mathematics teaching. Furthermore, I have looked at how inquiry-based learning can prepare the student for a social- and working life. The research question of this paper is: How do mathematics teachers in 5th-10th grade experience inquiry-based learning in mathematics contributes to the development of communication and collaborative competence? The study was conducted using qualitative research methods, in the form of a semi-structured research interview. I have interviewed 4 math teachers in 5th-10th grade. These are divided into three interviews. There was no requirement for them to use inquiry-based learning actively in their teaching hours. The results from the study show that the teacher's experiences related to inquiry-based learning are of great importance for the extent to which this is implemented. Several informants describe inquiry-based learning as rewarding, but express that it is both time-consuming and resource-intensive. Furthermore, they say that they experience a feeling of losing control in the classroom, both in terms of the degree to which the students acquire learning, but also that the role of the teacher changes. Even though the teachers express that inquiry-based learning will contribute to communication and collaboration competence, many choose not to implement it regularly, for fear that one does not master the method. Furthermore, the findings show that both teachers and students need time and practice to master working with inquiry-based working methods. It involves practice in how to hold productive conversations and collaboration, what is considered mathematical discourse and how to solve exploratory tasks. On the other hand, the results also show that the informants believe that the inquiry-based method is important for preparing students for further social and working life.