Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Author "Aalbergsjø, Siv Gundrosen"
Now showing items 1-6 of 6
-
Begreper i naturfag: en studie i hvordan lærere arbeider med begreper i naturfag
Hornkjøl, Halvor (Master thesis, 2020)Denne oppgaven er en undersøkelse som søker å belyse arbeidet som gjøres med begreper i naturfagsundervising i videregående skole. For å undersøke dette har det blitt gjort en kvalitativ undersøkelse som har benyttet seg ... -
Dybdelæring og videobruk - En casestudie om hvordan videoer kombinert med læringsaktiviteter kan fremme ungdomsskoleelevers dybdelæring i naturfag
Ytreland, Marte (Master thesis, 2021)Videoer har for lengst inntatt hverdagen vår. Selv om videoer kanskje er mest beryktet som underholdningsmateriale, har videoer etter hvert fått en vesentlig rolle i opplæringssammenheng. Denne masteroppgaven dreier seg ... -
Learning through modelling in science: Reflections by pre-service teachers
Aalbergsjø, Siv Gundrosen; Sollid, Per Øyvind (Nordic Studies in Science Education;volume 17, issue 2, Peer reviewed; Journal article, 2021-04-28)This study analyses pre-service science teachers’ (PSTs’) experiences of working with models and modelling and their ideas about their usefulness in science education. Although several studies have investigated pre- and ... -
Learning to make and use computer simulations in science education
Aalbergsjø, Siv Gundrosen (Acta Didactica Norden (ADNO);, Peer reviewed; Journal article, 2022)With the inclusion of programming in the school science curriculum, a need to educate teachers in this area has emerged. In this study, pre-service teachers (PSTs) participated in a teaching module about programming of ... -
Spørsmål og kritisk tenkning i naturfagundervisningen
Merli, Hanne (Master thesis, 2020)I 2017 kom utdanningsdirektoratet med en ny overordnet del av fagfornyelsen, til den nye lærerplanen som skal gjelde fra 2020. Her definerer de kritisk tenkning som en av de overordnede delene som skal inn i alle fag og ... -
Utvidet klasserom i naturfag - en casestudie om bruken av museumsbesøk i naturfagundervisningen
Iversen, Camilla Herskedal (Master thesis, 2023)Studiens hensikt har vært å undersøke bruken av museer i naturfagundervisningen, og hvordan dette påvirker elevenes læring. Naturfag er et fag som rommer ekstremt mye, fra universets opprinnelse og hvordan menneskekroppen ...