Dybdelæring og videobruk - En casestudie om hvordan videoer kombinert med læringsaktiviteter kan fremme ungdomsskoleelevers dybdelæring i naturfag
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2789622Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Videoer har for lengst inntatt hverdagen vår. Selv om videoer kanskje er mest beryktet som underholdningsmateriale, har videoer etter hvert fått en vesentlig rolle i opplæringssammenheng. Denne masteroppgaven dreier seg om videoer med opplæringsformål. Studien handler om hvordan elever viser tegn til dybdelæring når de arbeider med ulike videotyper kombinert med ulike læringsaktiviteter. Hensikten med studien er å undersøke hvordan videoer kan brukes i naturfagundervisning for å fremme dybdelæring. For å undersøke dette har studien følgende forskningsspørsmål:
Hvordan viser ungdomsskoleelever tegn til dybdelæring under følgende kombinasjoner av videotyper og læringsaktiviteter?
a) Kombinasjon av interessevekkende video og fellesdialog
b) Kombinasjon av forklarende videoer og arbeidsark
c) Kombinasjon av forklarende videoer og flytskjema
Forskningsspørsmålet tar utgangspunkt i tre forskjellige kombinasjoner av videoer og aktiviteter. Disse kombinasjonene utgjør deler av tre undervisningsopplegg som legger grunnlaget for studiens datainnsamling. Til sammen er seks undervisningsøkter med fire ulike elevgrupper observert. Det er også blitt gjennomført intervjuer med læreren som har hatt undervisningen, samt at elevene har svart på spørreskjemaer. Analysene av de innsamlede dataene resulterer i to hovedfunn: (1) elevene brukt stort sett videoene passivt, og (2) den interessevekkende videoen i kombinasjon med fellesdialogen så ut til å ha en sammenheng med elevenes lærelyst. Basert på studiens resultater og diskusjon, oppsummeres det med et sett designprinsipper. Designprinsippene er: (i) elever må oppfordres til å bruke videostrategier i naturfagundervisning, (ii) lærere må arbeide for å redusere kognitiv overbelastning i arbeidet med videoer i naturfagundervisning, (iii) videotypen som skal brukes i naturfagundervisningen må passe til formålet, og (iv) læringsaktiviteter som kombineres med videoer i naturfagundervisning må tilpasses innholdet videoen. Disse prinsippene kan være nyttige for lærere som planlegger å bruke videoer i klasserommet med mål om å støtte elevenes dybdelæring. Videos take part of our everyday lives in various ways. They are used both for entertainment
purposes and for educational purposes. My master’s thesis concerns the latter purpose. This study
deals with how students show signs of in-depth learning when using different video types in
combination with different learning activities. The purpose of this thesis is to research how
videos can be used in science lessons to promote in-depth learning. In order to do so, the study is
seeking answers to this research question:
How do high school students show signs of in-depth learning during the following combinations
of video types and learning activities?
a) Combination of engaging videos and class dialog
b) Combination of explanatory videos and worksheets
c) Combination of explanatory videos and flow chart
The research question is based on three different combinations of videos and activities. These
combinations make up parts of the three teaching programs that form the basis of the data
collection in my research. In total, I have observed four student groups in six lessons. I have also
interviewed the students’ science teacher, and in addition to this the students have answered a
questionnaire. The analyzes of the data results in two main findings: (1) the students mostly used
videos passively, and (2) the engaging videos in combination with a class dialog was associated
with the students’ desire to learn. Based on the results and the discussion, my thesis is
summarized with four design principles. These are: (i) students should be encouraged to use
video strategies in science education, (ii) teacher should strive to reduce cognitive load when
working with videos in science education, (iii) the video type used in science education must suit
the purpose, and (iv) learning activities that are combined with videos in science education must
be adapted to the content of the video. These principles aim to be useful for teachers who plan to
use videos in science lessons with the goal of promoting students’ in-depth learning.