Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 2363
-
Bilfagopplæring : et samarbeid mellom skole og bedrift : Hvordan kan bilfagopplæringen utvikles gjennom et samarbeid mellom skole og bedrift?
(Master thesis, 2009)Denne oppgaven er en Masteroppgave i Yrkespedagogikk ved Høgskolen i Akershus, utarbeidet gjennom et fireårs deltidsstudie fra 2005 – våren 2009. Oppgavens siktemål var å ha fokus på ”Bilfagopplæring – gjennom samarbeid ... -
Farvel til mesteren?
(Journal article, 2009)Kan generelle læreplaner i restaurant- og matfagene og tendenser til standardisering i restaurantbransjen reduserer muligheten til å utvikle profesjonelle yrkesutøvere med mesterkompetanse? At andre bransjer møter flere ... -
Utvikling av barnehagepersonalets relasjonelle praksis - samarbeid mellom teori og praksis
(Tidsskriftet FoU i praksis;3 (1), Journal article; Peer reviewed, 2009)Denne artikkelen tar utgangspunkt i prosjekter som bygger på samarbeid mellom teori og praksis, med fokus på kvaliteter i relasjonsprosesser mellom barnehagepersonale og barn. I motsetning til deduktive oppfatninger ... -
From Christopher Columbus to Evo Morales : indigenous exclusion and inclusion in urban education in El Alto, Bolivia
(Master thesis, 2009)This thesis looks into the educational system in Bolivia, with a main focus on the implementation of intercultural and bilingual education (EIB) in the urban areas. According to the current educational reform from 1994, ... -
The Lost Boys of Sudan : the reintegration process of school children associated with armed forces and groups
(Master thesis, 2009)The signing of the Comprehensive Peace Agreement (CPA) in 2005 marked the end of Africa’s longest civil war between the government of Sudan and Sudan People’s Liberation Army/Movement. A few years prior to the signing ... -
Rom for medvirkning? : om kvaliteter i samspillet mellom førskolelærer og barn
(Barn;27 (1), Journal article; Peer reviewed, 2009)Lov om barnehager slår fast at barn skal ha rett til medvirkning (§3), og rammeplanen gir retningslinjer for hvordan dette skal forståes. Opplevelser av at det finnes mennesker rundt barna som deler deres engasjement og ... -
Fritaksproblematikken som forsvant : norske grunnskolerektorer og skolens fritaksbestemmelser
(Prismet;60, (3), Journal article; Peer reviewed, 2009)How are the exemption provisions due to personal belief managed in Norwegian schools today? How many parents and students claim exemptions from parts of the teaching? This article presents some results from an empirical ... -
Psykisk utviklingshemmede og bruk av digitalfotograferte oppskrifter i matlaging
(Master thesis, 2009)Skolen er stadig i utvikling med ulike reformer. Lov om spesialskoler kom i 1951, mens reform 94 og 97 kom med retningslinjer for å skille mellom generell pedagogikk og spesialpedagogikk. I senere tid er reformen kunnskapsløftet ... -
Det ble ufarlig å tegne et hus : hvordan kan læremidler for et datategneprogram utformes for å fremme læring?
(Master thesis, 2009)Hvordan kan læremidler for et data-tegneprogram utformes for å fremme læring? - Hva fremmer læring? - Hva hemmer læring? Jeg er tegnelærer på Fagskolen i Oslo. Et behov for lærebøker som raskt kan gi studentene kompetanse ... -
Kva har du lært på skulen då, kan du ikkje dette? Elevane sine oppfatningar av yrkesutdanninga på vidaregåande trinn 1 restaurant- og matfag, andre året etter at Kunnskapsløftet vart innført
(Master thesis, 2009)"Kva har du lært på skulen då, kan du ikkje dette?" Dette er tittelen på oppgåva mi, og den er basert på eigne erfaringar frå då eg sjølv var kokkelærling under Reform 94. Eg har undersøkt kva erfaringar elevane på ... -
Alternativ opplæring gjennom oppfølgingstjenesten
(Master thesis, 2009)Denne mastergradsoppgaven handler om sju ungdommer som sto uten skoleplass eller ordinært arbeid. Den handler om da disse var på tiltak gjennom Oppfølgingstjenestens avdeling i Larvik (OT). Da var de utplassert i arbeidslivet ... -
TPACK Analysis of Communities of Practice: The Context of the Norwegian Knowledge Promotion Curriculum Reform
(Chapter; Peer reviewed, 2009)This article presents three cases from the Norwegian national project "Learning Networks" to illustrate the challenges met by teachers trying to implement educational technology in their teaching. The Knowledge Promotion ... -
Integrating ICT without throwing the baby out with the bathwater
(Chapter; Peer reviewed, 2009)This paper presents a case study of how novice schoolteachers experience the usefulness of ICT skills in their work context as professionals in compulsory schools in Norway. The first part describes the general framework ... -
Veiledning i praksis : om praksisopplæring i norsk allmennlærerutdannelse : en artikkel i NYMY-prosjektet
(Acta Didactica Norge;3 (1), Journal article; Peer reviewed, 2009)Artikkelen presenterer to nyere studier av veiledning i praksisopplæring i allmennlærerutdannelsen. Hovedfunnene drøftes i forhold til noen tidligere nordiske forskningsstudier. Studiene redegjør for intensjoner og ... -
"Hvis du redder et menneske, så har du reddet hele verden" : den gode moralen og den dialogiske samtalen i et norsk klasserom på ungdomstrinnet
(Acta Didactica Norge;3 (1), Journal article; Peer reviewed, 2009)Artikkelen tar utgangspunkt i observasjoner fra et klasserom på ungdomstrinnet der elevene arbeider tverrfaglig i norsk, KRL og samfunnsfag. Temaet er blant annet jødenes situasjon før og under krigen. Læreren er faglig ... -
Hvordan sikre pedagogisk kvalitet i lokal læreplan på restaurant- og matfag?
(Master thesis, 2009)Etter St. meld. 30 Kultur for læring og Kunnskapsløftet ble det naturlig for meg å formulere en problemstilling som omhandler læreplanarbeid for Vg1 restaurant- og matfag. Jeg jobber selv som faglærer i programfag ved ... -
Kokken lagar mat : utøving og utvikling av yrkeskunnskap på kjøkenet sett i lys av 2300 år gamle kunnskapsformer
(Master thesis, 2009)Tema for masteroppgåva er utøving og utvikling av yrkeskunnskap i kokkfaget. Bakgrunnen for arbeidet er resultat frå andre forskingsprosjekt i masterstudiet og innføringa av den nye reforma, kunnskapsløftet, i den vidaregåande ... -
Organisasjonsutvikling i skolen gjennom demokratiske prosesser - elevvurdering på rett spor starter med å snakke med folk
(Master thesis, 2009)Dette mastergradsprosjektet i yrkespedagogikk har tatt utgangspunkt i implementeringen av reformen ”Kunnskapsløftet” på Skarnes videregående skole (SVS). Reformen har bidratt til nytt læreplanverk, og det er blitt gjort ... -
Pedagogical and digital tool for the tertiary level: the learning eportfolio
(ERMUN;2009, Master thesis, 2009)This is a descriptive study about electronic portfolio and its utilisation in Higher Education. It presents and reflects upon the conceptual framework, purposes and benefits of e-portfolios and analyses the different ...