Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på utgivelsesdato
Viser treff 61-80 av 2363
-
Medstudentrespons : et eksempel på en studentaktiv læringsform i Arbeidsplassbasert førskolelærerutdanning (ABf)
(Chapter; Peer reviewed, 2009)Medstudentrespons er en av flere studentaktive læringsformer som benyttes i en klasse bestående av minoritetsspråklige studenter ved HiOs arbeidsplassbaserte førskolelærerutdanning (ABf)1. Medstudentrespons inngår som en ... -
Nytten av karriereveiledning på Rognan ungdomsskole
(Master thesis, 2009)Karriereveiledningen i ungdomsskolen har som hovedmålsetting å redusere feilvalg og dermed frafall i videregående skole. Karriereveiledningen skal herunder hjelpe skoleelevene til å bli kjent med studieretningene i vgs. ... -
En kjede er aldri sterkere enn sitt svakeste ledd: Hvordan kan skole og bedrift samarbeide, slik at helsefagarbeideren får den helhetlige yrkeskompetansen som helsevesenet har bruk for?
(Master thesis, 2009)Tema for denne masteroppgaven er den nye helsefagarbeiderutdanningen, som ble innført med Kunnskapsløftet i 2006. Et overordnet mål er å få fram samarbeidsstrategier som fremmer helhet, sammenheng og relevans i denne nye ... -
Omsorgspersoners erfaringer og opplevelser i forhold til barn som har en av sine nærmeste i fengsel : en beskrivende, fortolkende og kvalitativ studie
(Master thesis, 2009)This master thesis is about children who have one of their closest relatives in prison. It is a taboo field, and there is only a little professional literature about the subject. My desire has been to gain more knowledge ... -
Tanker om frafallet i videregående skole og utfordringer ved yrkesfaglig utdanning
(Journal article, 2009)Statistikken viser at mange slutter på yrkesfaglige studieretninger. Opp til 30% slutter i løpet av første del av skolegangen. Da må det være noe galt, sier mange, men må det egentlig det? -
Praktisk talt : tverrfaglig praktisk eksamen i programfagene på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene i videregående skole
(Master thesis, 2009)SAMMENDRAG I Kunnskapsløftet, som ble iverksatt fra høsten 2006, skal elevene på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene gjennomføre en lokalgitt tverrfaglig praktisk eksamen. Dette er en eksamen som kvalifiserer for læretid ... -
En eksperimentell studie av territoriell og predasjonsadferd hos stor kjølsnegl Limax maximus
(Fauna;Vol. 62 (4), Journal article; Peer reviewed, 2009)Ved begynnelsen av årtusenet hadde iberiaskogsnegl («brunsnegl», vanligvis angitt som Arion lusitanicus, se taksonomisk note) etablert seg som en invaderende art i Norge (GEDERAAS m.fl. 2007), og hadde raskt blitt et ... -
Participación en las elecciones de 2006, México, Distrito Federal : nociones y prácticas en un Pueblo Originario
(Argumentos;22, (59), Journal article; Peer reviewed, 2009)The principal question to be explored in this article concerns the ways in which the electoral participation in a pueblo originario (native village) reflects the contradiction between the liberal conceptions on which the ... -
Omsorg som yrkeskunnskap : med fokus på elevenes etiske bevissthet : Hvordan kan elevenes fortellinger fremme deres dannelsesreise mot en etisk bevisst yrkeskunnskap?
(Master thesis, 2009)Tema for denne oppgaven er helsefagarbeideren som har omsorg som yrkeskunnskap, og oppgaven fokuserer på den opplæringen elevene møter i løpet av deres to første år i den videregående skole. Jeg har i denne oppgaven valgt ... -
På vei mot barns medvirkning : en retrospektiv studie om å nærme seg barns rett til medvirkning i barnehagen gjennom endringsarbeid og pedagogisk refleksjon
(Master thesis, 2009)The work of this master thesis started out from “The United Nations 12. Child Convention about children’s right to express his or her opinion freely and to have that opinion taken into account in any matter or procedure ... -
Mathematics teachers' beliefs about teaching and learning mathematics and constraints influencing their teaching practice
(Chapter; Peer reviewed, 2009)In my doctoral work I studied three mathematics teachers in lower secondary school in Norway and how they interpreted a curriculum reform, L97 (Kleve, 2007). This was an ethnographic study which included methods as focus ... -
Samspill mellom barn og voksne ved måltidet : muligheter for medlæring?
(Nordisk barnehageforskning;2 (1), Journal article; Peer reviewed, 2009-02)I denne artikkelen rettes oppmerksomheten mot samspill og ikke-intendert læring, dvs. aspekter ved den erfarte læreplanen, basert på samspill ved måltidet. Det som analyseres er medlæring, dvs. prosesser som er innbakt ... -
Det norske Holocaust et tema i allmennlærerutdanningen? : om lærerstudenters kunnskap og historiebevissthet
(Master thesis, 2009-05)Tema for denne oppgaven er det norske Holocaust og denne historiens plass i allmennlærerutdanningen. I den forbindelse undersøker jeg følgende problemstilling: Hvilke kunnskaper har lærerstudenter om det norske Holocaust, ... -
TPACK as shared, distributed knowledge
(Chapter; Peer reviewed, 2010)This article is summing up experiences from five years of Learning Networks established to facilitate the implementation of basic skills in all subjects and on all levels of primary and secondary education in Norway. ... -
Små barns stemmer i forskning : noen refleksjoner om etikk i forskning om små barns hverdagsliv i barnehagen
(Barn;28 (3), Journal article; Peer reviewed, 2010) -
Hvordan kan beskrivelse og refleksjon over erfaringer i praksisfeltet bidra til å utvikle begynnende yrkeskunnskap hos elever på yrkesfag?
(Master thesis, 2010)Dette masterarbeidet er et pedagogisk aksjonsforskningsprosjekt hvor jeg har forsket på egen arbeidsplass, med elever og kollegaer. Problemstillingen har vært; Hvordan kan beskrivelse og refleksjon over erfaringer i ... -
Barnehagerevolusjon! : Tidlig læring for sosial utjevning. Kritiske lesninger av samtidige barnehagepolitiske endringer
(Master thesis, 2010)Title Kindergarten Revolution! Early learning for Social Cohesion: Critical readings of contemporary changes in Early Childhood Education Politics Theme It`s great social changes in our time, especially related to ... -
Mesterlære i profesjonsutdanning
(Småskrift, Working paper, 2010)Mesterlære har tradisjonelt vært knyttet til arbeidslivet og yrkesopplæringen. Det hevdes også at mesterlære som opplæringsform er uegnet for profesjonsutdanninger. I denne artikkelen vil jeg argumentere for at mesterlæreliknende ... -
Does education make a difference? : an exploration of education and gender in a South African context
(Master thesis, 2010)This thesis examines the role of education in the process of transforming gender norms in marginalized societies, based on a study in a South African township. Education is understood as a crucial tool when societies ... -
Digital skills as a basis for TPCK
(Chapter; Peer reviewed, 2010)Pupils in today's elementary and secondary schools are in need totally different skills than 40 years ago. When they finish school, they must deal with technology-dense communities that are more complex than previously and ...