Veiledning i praksis : om praksisopplæring i norsk allmennlærerutdannelse : en artikkel i NYMY-prosjektet
Original version
Skagen, K. (2009). "Veiledning i praksis : om praksisopplæring i norsk allmennlærerutdannelse : en artikkel i NYMY-prosjektet". Acta Didactica Norge, 3(1), http://adno.no/index.php/adno/article/view/88/118Abstract
Artikkelen presenterer to nyere studier av veiledning i praksisopplæring i allmennlærerutdannelsen.
Hovedfunnene drøftes i forhold til noen tidligere nordiske
forskningsstudier. Studiene redegjør for intensjoner og realiteter i praksisopplæringen
med fokus på mål, innhold og form i praksisveiledningen. Materialet er
ramme- og fagplaner og intervjuer og observasjoner ved tre praksisskoler. Veiledningen
drøftes i forhold til teori om veiledning. De to studiene som presenteres,
konkluderer med at avstanden mellom teoridel og praksisdel i lærerutdannelsen
fortsatt eksisterer. Det blir konstatert både fellestrekk og forskjeller
mellom skolene når det gjelder graden av individuell veiledning og gruppeveiledning
og individuell studentundervisning. Innholdsfokus i veiledningen
varierte. Veilederrollen varierte mellom ettergivenhet og pågåenhet. Noen
forskningsstudier hevder at øvingslærere praktiserer teknologisk veiledning.
Artikkelen argumenterer for at innvielse i undervisningstradisjonen er nødvendig.