Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Title
Now showing items 1713-1732 of 2363
-
The Prevalence of Risky Play in Young Children’s Indoor and Outdoor Free Play
(Early Childhood Education Journal;volume 49, issue 2, Peer reviewed; Journal article, 2020-06-25)Research on children’s risky play and young children’s risk taking is a relatively new research area that has drawn the atten- tion of many researchers in the last decades. Nevertheless, to our knowledge, no earlier studies ... -
Preventing violent extremism in Kenyan schools: Talking about terrorism
(Journal for Deradicalization;No. 27: Summer 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-24)This article focuses on what teachers and students in Kenya consider the best ways to prevent violent extremism. Two common approaches to preventing violent extremism through education are discussed. The first approach is ... -
Primary Mathematics Teachers’ Understanding of Computational Thinking
(Künstliche Intelligenz;Volume 36, issue 1, March 2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-02-23)Computational thinking (CT) is often regarded as providing a ‘soft start’ for later involvement with artificial intelligence and, hence, as a crucial twenty-first century skill. The introduction of CT in primary mathematics ... -
Problemløsning i norske og kinesiske lærebøker i matematikk for ungdomsskolen ----En sammenlignende studie av eksempler fra norske og kinesiske lærebøker i matematikk på ungdomsskolen
(Master thesis, 2018)Denne studien er en sammenligning av hvordan eksempler i utvalgte norske og kinesiske lærebøker i matematikk for ungdomsskolen presenterer problemløsning og problemløsningsmetoder. Problemstillingen i denne masteroppgaven ... -
Profesjonell kjærlighet i barnehagen. En kvalitativ studie av kjærlighet i barnehagen basert på intervjuer og observasjoner av et utvalg barnehageansatte
(Master thesis, 2021)Tema for masteroppgaven er profesjonell kjærlighet i barnehagen. Fokuset er rettet mot småbarnsavdelingen, altså barn under tre år. Det handler om barnehageansattes kjærlighet, deres følelsesmessige engasjement og bruken ... -
Profesjonell kompetanse i ungdomscoaching
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Denne oppgaven handler om hvilken profesjonell kompetanse som anvendes ved coaching av ungdom. Første delen av oppgaven gir et teoretisk perspektiv på coaching og sammenligner det med rådgiving og veiledning. I tillegg ser ... -
Profesjonsfelleskap: Lærerstudenters utvikling av digital kompetanse i praksis
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven ser på utvikling og deling av digital kompetanse i felleskap under praksisperioden til lærerstudenter. Oppgaven tar utgangspunkt i to områder fra rammeverket for profesjonsfaglig digital kompetanse; samhandlings- ... -
Profesjonsidentitet i et flerkulturelt helsevesen. Paradokser, grenser og ambivalens.
(Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2016)Healthcare professionals are trained to “do good”. Their role is to fulfil the welfare state’s objective of curing or alleviating health problems among the population. The training of healthcare professionals ... -
Profesjonskvalifisering for yrkesfaglærere: To ulike utdanninger, like godt forberedt for læreryrket?
(Acta Didactica Norden (ADNO);Vol. 16, Nr. 1, Art. 19, Peer reviewed; Journal article, 2022-08-30)En ny treårig yrkesfaglærerutdanning ble etablert i Norge i 2000 med mål om å styrke kvalifiseringen av yrkesfaglærere. Denne surveystudien undersøker hvilke oppfatninger tidligere studenter fra både den treårige ... -
Profesjonsrettet lærerutdanning for yrkesfag - dagens undervisning og opplevelse av relevans
(Journal article; Peer reviewed, 2017)En av de viktigste utfordringene i å forebygge høyt drop-out i skolen er "relevans i utdanningen". Mangelen på sammenheng mellom teori og praksis, kan føre til økende frafall i både yrkesfag- og profesjonsutdanninger, som ... -
Profesjonsretting og studentaktivitet
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 3 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018)Resultater fra et aksjonsforskningsprosjekt, gjennomført som utviklingsforsøk ved Universitets- og høgskolepedagogisk basiskurs for lærere i profesjonsutdanninger, viser eksempler på sentrale prinsipper for profesjonsrettet ... -
Professional Feedback Loop: How Can Practising Teachers’ Reflection Inform English Language Teacher Education?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Denne artikkelen presenterer en studie av den type læring praktiserende engelsklærere i norsk grunnskole selv rapporterer etter et års videreutdanningsstudium i engelsk. Et pedagogisk utviklingsprosjekt på egen skole inngikk ... -
Proficiency Forms and Vocational Pedagogical Principles
(Journal of the International Society for Teacher Education;18(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)This article is based on research on experiential learning and vocational teachers. The author describes his analysis of curricula for the vocational teacher education and explains the education´s purpose, content, and ... -
Profiling of English language teachers as trainees in an online course and ensuing implications
(Computers & Education;Volume 126, November 2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-07-02)The main objective of this paper is to demonstrate the importance of profiling English Language Teachers' preferences and experiences of Information and Communication Technologies (ICT) in order to inform the design of an ... -
Profitt eller danning? En studie om spenningsforholdet mellom fagutdanning og internopplæring varehandelsbransjen
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Profitt eller danning? En studie om spenningsforholdet mellom fagutdanning og internopplæring varehandelsbransjen: Denne studien omhandler internopplæringen i varehandelen og fagopplæringen på service og samferdsel. ... -
Programfagslærer på praksiplass
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven handler om planleggingen, gjennomføringen og vurderingen av arbeidet med å legge noen av temaene i felles programfag på vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag (BU), ut i de praksisbedriftene hvor elevene har ... -
Programmering i naturfag: den algoritmiske tenkeren og utfordringer på veien
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er programmering i naturfag. Programmering ble implementert i læreplanen høsten 2020, og er dermed nytt for mange lærere og elever. På bakgrunn av et økende behov for teknologiske ferdigheter ... -
Programmering i norske lærebøker i matematikk
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om programmering i matematikkfaget. I arbeidet med Fagfornyelsen ble det fastsatt nye læreplaner i norsk skole, og det ble vedtatt at programmering skulle bli en integrert del av matematikkfaget. ... -
Programmering med et matematisk læringspotensial - En studie om til hvilken grad lærere knytter arbeidet med programmering opp mot det matematikkfaglige læringsutbytte i undervisningen
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven har det blitt sett på implementering av programmering i matematikkfaget. Utgangspunktet for oppgaven er problemstillingen: Til hvilken grad knytter lærere det matematikkfaglige læringsutbyttet til arbeidet ... -
Programmering som tilpasset opplæring for fremtidens problemløsere: En studie av elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2022)Studien handler om elever med stort læringspotensial, bruken av programmering og tilpasset opplæring i matematikkopplæringen. Opplevelsen til 6 elever ble hørt i bruken av programmering. Problemstillingen er: Hvordan ...