Profesjonsrettet lærerutdanning for yrkesfag - dagens undervisning og opplevelse av relevans
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Sylte AL, Jahanlu D. Profesjonsrettet lærerutdanning for yrkesfag - dagens undervisning og opplevelse av relevans. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2017;2:1-36 http://dx.doi.org/10.7577/sjvd.2010Abstract
En av de viktigste utfordringene i å forebygge høyt drop-out i skolen er "relevans i utdanningen". Mangelen på sammenheng mellom teori og praksis, kan føre til økende frafall i både yrkesfag- og profesjonsutdanninger, som eksempel lærerutdanning.
Denne studien hadde som mål å undersøke opplevd relevans av innhold og undervisningsmetoder i dagens yrkesfaglærerutdanning.
En kvantitativ undersøkelse ble gjennomført ved yrkesfaglærerutdanningen, Høgskolen i Oslo og Akershus i Norge.
Resultatene viser at relevans av innhold og undervisningsmetoder kan oppleves, når teorien er basert på yrkesoppgaven og det er nær sammenheng mellom teori og praksis. Likedan når det er variasjoner i bruk av undervisningsmetoder tilpasset studenters læreforutsetninger. Dermed kan fokus på relevant innhold og undervisning hjelpe fremtidige lærere til å redusere nivået av frafall i videregående skoler. One of the
key issue
s
in
preventing
high
school
drop
-
outs is “relevance in education”
. T
he
lack of
coherence
between theory and practice,
could lead to increasing
drop
-
out
s
in
both
vocational and professional progra
ms
, such as teacher
-
training
. Th
is study aimed to
investigate the relevance
between the perceived content of the
curriculum
and
teaching
methods in today’s vocational teacher training
programs
. A quantit
ative survey was
conducted at the vocational teacher study program
,
Oslo and Akershus University College
in
Norway
. The results show that the
relevance between
content
s
and teaching
methods might be
perceived, when
theory
is based on vocational task, and w
hen theory
and practice
,
are
related
.
Likewise, when there are variations in the use of teaching methods appropriate to students'
learning
assumptions
.
Therefore, the
focus on rel
evance in
training
and
content
s
might
help
the future teachers to reduce
the level of
dropout
s
in
high schools
.