Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 1138-1157 av 2363
-
Keepin’ it in the Family: Cultural relatedness and hip hop constellations in Kampala, Uganda
(Journal article; Peer reviewed, 2017)For hip hop activists in Kampala the notion of ‘family’ is a significant idea forming the basis of interaction and endeavors in a growing informal music economy. The constellation of hip hop as a family challenges conventional ... -
Key Challenges and Future Directions When Running Auditory Brainstem Response (ABR) Research Protocols with Newborns: A Music and Language EEG Feasibility Study
(Brain Sciences;Volume 11 / Issue 12, Peer reviewed; Journal article, 2021-11-26)Although many musical intervention studies exist in the wider framework of neuroscience and psychology, the preliminary importance of feasibility studies is rarely discussed. Adding to this fact the limited research existing ... -
Kimerika - En levedyktig symbiose?
(Vardøger;33, Journal article; Peer reviewed, 2012)Etter århundreskiftet har verdensøkonomien vært preget av en særegen form for etterspørselsvekst i USA og av den raske kapitalistiske utviklingen i Kina. Både USA og Kina har voksende inntektsulikhet, men ellers har de ... -
«Kjennetegn på underveisvurdering i kroppsøving». En kvalitativ studie om kroppsøvingslærere på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave som er skrevet ved OSLOMET, ved Fakultet for lærerutdanning og Internasjonale Studier (LUI). Formålet med studien har vært å finne ut hva som kjennetegner læreres underveisvurderingspraksis i ... -
Kjensla av leikeplassen. Ei kvalitativ undersøking av fem år gamle barn sine bevegelsespraksisar i barnehagen
(OsloMet Avhandling 2020;Nr 22, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)Føremålet med denne artikkelbaserte avhandlinga er å undersøke kva som karakteriserer fem år gamle barn sine bevegelsespraksisar på barnehagens leikeplass, og korleis barna i dei leikande møta på leikeplassen kan utvide ... -
Kjærlighet og respekt: Svakheter og styrker ved David Vellemans teori om kjærlighet som en moralsk emosjon
(Norsk Filosofisk tidsskrift;Årgang 56, nr. 1-2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-03-18)Denne artikkelen ser nærmere på David Vellemans teori om kjærlighet (Velleman, 1999). Ifølge Velleman er kjærlighet for andre personer en moralsk emosjon i den forstand at den nødvendigvis involverer den moralske holdningen ... -
Kjønn i kroppsøving - En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres forståelse av kjønn og kjønnsstereotypier i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2021)Gjennom min studie fokuserte jeg på kroppsøvingslæreres forståelse og erfaringer med kjønn i kroppsøving. Dette gjorde jeg gjennom å utforske kroppsøvingslæreres planlegging, organisering, valg av aktivitetsinnhold, syn ... -
Kjønn i kroppsøving: En kvalitativ studie om kroppsøvingslærere i ungdomsskole og videregående skole sine oppfatninger om kjønn
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne studien var å undersøke hvilke oppfatninger kroppsøvingslærere har om kjønn, og hvordan de forholder seg til kjønn i sin undervisningspraksis. Utvalget bestod av seks kroppsøvingslærere, tre kvinner og ... -
Kjønn i kroppsøvingsfaget: En studie om elevenes erfaringer av kjønn i kroppsøvingsfaget
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)I denne studien undersøker jeg hvordan ungdomsskoleelever erfarer kjønn i kroppsøvingsfaget. Gjennom min studie har jeg intervjuet syv elever, både jenter og gutter i en 10.klasse i Oslo. Oppgaven baserer seg på en ... -
Kjønn og deltakelse i matematikklasserommet - En kvalitativ studie om gutter og jenters opplevelse av deltakelse i matematikklasserommet
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å se på hvordan gutter og jenter opplever matematikklasserommet med fokus på deltakelse. Jeg ønsker å se om det er betydelig forskjell på gutter og jenters opplevelse, eller om de ... -
Kjønn på dagsorden: Et ikketema i yrkesfaglærerutdanningene?
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 5, No. 1 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-11-06)Hensikten med denne artikkelen er å sette kjønn på dagsordenen i yrkesfaglærerutdanningene. Som lærerutdannere ønsker vi å belyse hvordan perspektivet på kjønn og mangfold ivaretas i planverket for yrkesfaglærerutdanningene ... -
Kjønn, livstilfredshet og opplevelser i skolen på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Denne oppgavens formål er å undersøke sammenhengen mellom ulike sider ved skolen og generell livstilfredshet hos barn og unge. I tillegg har unges livstilfredshet, skoletrivsel og opplevelse av skolestress blitt undersøkt ... -
Kjønnsmangfold i litteraturundervisningen
(Master thesis, 2023)Etter innføringen av nye læreplaner ble kjønn og seksualitet fremhevet i større grad enn tidligere. Dagens skole bærer preg av trange kjønnsnormer og heteronormativitet som kan påvirke elevers identitetsutvikling. På ... -
Kjønnsmangfold i ungdomsskolen - En kvalitativ studie om hvordan lærere i samfunnsfag legger til rette for kjønnsmangfold i skolen
(Master thesis, 2023)Samfunnsfaglærere i ungdomsskolen har et stort ansvar når det kommer til hvordan elever forstår kjønn og kjønnsmangfold. Samtidig har de muligheten til å forbedre skolehverdagen for de elevene som befinner seg utenfor ... -
Klafki's critical constructive Didaktik and the epistemology of critical thinking
(Journal of Curriculum Studies;Volume 52, 2020 - Issue 2, Peer reviewed; Journal article, 2019-09-10)What can educators working to develop critical thinking (CT) in their classrooms gain from engaging with the German/Scandinavian tradition of Bildung-centred Didaktik? This article takes up the challenge of how to develop ... -
Klar til å organisere meningsfull yrkesopplæring for elever med ulike yrkesinteresser?
(Research report, 2014-02)Den skolebaserte yrkesopplæringen har siden av midten av 1990 tallet endret karakter med hensyn til grad av spesialisering (Deichman-Sørensen, 2009). Et utdanningsprogram som for eksempel TIP har over 50 fagområder integrert ... -
«De klarer jo ikke å løse mattestykker hvis de gruer seg til friminutt» På hvilken måte arbeider lærere med sosial læring i klassen på mellomtrinnet? - en kvalitativ studie fire av lærere
(Master thesis, 2023)Sosial læring har fått en sentral plass i den nye læreplanen LK20, og begrepet har blitt et eget punkt under læreplanens prinsipper for læring, utvikling og danning. Skolen skal være med å bidra og støtte til elevenes ... -
Knowledge about the Greenhouse Effect and the Effects of the Ozone Layer among Norwegian Pupils Finishing Compulsory Education in 1989, 1993, and 2005 : What Now?
(International Journal of Science Education;32 (3), Journal article; Peer reviewed, 2010-02-03)The greenhouse effect and the effects of the ozone layer have been in the media and public focus for more than two decades. During the same period, Norwegian compulsory schools have had four national curricula. The two ... -
Kokken lagar mat : utøving og utvikling av yrkeskunnskap på kjøkenet sett i lys av 2300 år gamle kunnskapsformer
(Master thesis, 2009)Tema for masteroppgåva er utøving og utvikling av yrkeskunnskap i kokkfaget. Bakgrunnen for arbeidet er resultat frå andre forskingsprosjekt i masterstudiet og innføringa av den nye reforma, kunnskapsløftet, i den vidaregåande ... -
Kollektive minner og universalisering. Holocaust i den nye norske læreplanen for grunnskolen
(Nordidactica;, Peer reviewed; Journal article, 2022)In the new national curricula for Norwegian basic education (Kunnskapsløftet, LK20), introduced in 2020, Holocaust is included as a historical subject for the very first time. This is in itself an interesting development, ...